Volvo XC90 T8 får en skikkelig avgiftslette med det nye avgiftssystemet. Takket være blant annet bortall av effektavgiften, reduseres avgiftene med 100.000 kroner. 
Volvo XC90 T8 får en skikkelig avgiftslette med det nye avgiftssystemet. Takket være blant annet bortall av effektavgiften, reduseres avgiftene med 100.000 kroner. 

Norgesfavoritt blir avgiftsvinner

SUVer med stor motor kan få betydelig lavere pris.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med Regjeringens forslag til nye bilavgifter, ligger det an til nok en reduksjon i prisene på de store og sterke modellene.

Fra neste år skal nemlig effektavgiften, altså avgiften på hestekreftene, fjernes helt. Det gjøres fordi effekt ikke lenger regnes som viktig, i forhold til utslipp og forbruk.

Vekt er heller ikke så viktig i de nye avgiftene, og dens betydning blir også redusert.

Utslipp

I stedet flyttes en større andel av avgiftene direkte over på utslipp av CO2 og NOx. Resultatet av det blir at bilene med størst motor slipper unna mer avgifter. Det er forøvrig en utvikling vi har sett over flere år allerede.

Bilnorge.no har laget en oversikt over både modellene som får størst avgiftsøkning, og de som får den største avgiftsletten.

I den siste gruppen har en laget en liste på 100 biler, der samtlige er spesialmodeller med flere hundre hestekrefter, og prislapp som gjerne er på godt over 1 million kroner.

Den bilen som ligger an til å få den aller største avgiftsreduksjonen er for eksempel superbilen Audi R8 med 610 hk. Med det nye systemet blir avgiftene på denne modellen redusert med drøyt 223.000 kroner.

Prisen på en slik R8 er i dag 2,5 millioner kroner.

Nå får du stor Volvo-SUV til under 100.000 kroner

Volvo XC90 T8 er en drømmebil for mange.
Volvo XC90 T8 er en drømmebil for mange.

Volvo-vinner

Men vi går på de litt mer folkelige bilene, er det Volvo som har den største avgiftsvinneren – med sine XC90 T8.

Den ladbare SUVen med 400 hk, får en avgiftslette på hyggelige 100.000 kroner. Det bør kunne gi utslag på prisene.

XC90 T8 starter på 931.000 kroner i dag. Og det er ganske mange nordmenn som har kjøpt denne bilen allerede.

Gå inn og sjekk avgiftsendringen på din bil her

Norges mest solgte

De aller fleste variantene av Norges desidert mest solgte bil, VW Golf, vil med de nye avgiftene bli billigere.

Men den modellen som kommer best ut av disse, er topputgaven Golf R, som har 300 hk og firehjulsdrift.

Den får avgiftsreduksjon på hele 66.000 kroner. Prisen på denne er i dag 599.000 kroner.

Her er BMWs nye avgiftsvinner

– Ikke gitt av det blir prisnedgang

Det at avgiftene tilsier at prisene på disse bilene skal reduseres, er slett ingen garanti for at det faktisk skjer. Brooms bilekspert, Benny Christensen, forklarer:

– Avgiftene er den delen av prisen som importøren ikke kan gjøre noe med. Den ligger i bunn. Så det må importøren legge på sin pris. Vi har sett flere ganger, at det å få reduserte avgifter, ikke nødvendigvis gir noen faktisk prisnedgang ut til kunde, men mer fortjeneste til forhandler og importør.

– Vi kan derfor ikke si at bilene blir tilsvarende billigere, selv om avgiftene reduseres med for eksempel 100.000 kroner. Men det er jo lov å håpe på at noe tilfaller oss forbrukere også. Jeg tror nok det i mange tilfeller, sier han.

Her ser du hvorfor 500 nordmenn har bestilt den – usett