Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Fisker Karma ble lansert i 2011 fikk mange hakeslepp. Prosjektet var satt i gang av dansken Henrik Fisker, mannen som med suksess har vært designer for både BMW og Aston Martin.

Ikke bare var Fisker Karma en bil med et tøft design, og særpreg i massevis også på innsiden, det var dessuten en hybrid. Og i motsetningen til hybrider flest på denne tiden, var den råsprek. Totaleffekten endte på rundt 400 hk.

I starten ville hypen ingen ende ta. Men så ble det brått helt stopp og det dukket opp både økonomiske og tekniske utfordringer. Kort historie gjort enda kortere: Det endte med konkurs.

Men nå er Fisker tilbake med et nytt bilprosjekt. Denne gangen blir det en ren elbil.

Dette merket får vi aldri se på flere biler

640 kilometers rekkevidde

Fisker er glad i navnet sitt. Denne gangen heter selskapet Fisker Inc. Og han lover at det i løpet av andre halvår i 2017 skal presenteres en premium elbil.

Designet skal minne mye om Fisker Karma – og Fisker er ikke snauere enn at han lover en rekkevidde på 640 kilometer.

Batteriene skal produseres av et annet firma som den driftige dansken har satt i gang: Fisker Nanotech. Begge firmaene har hovedsete i California.

Den nye modellen til Henrik Fisker skal visstnok få flere likhetstrekk med forrige prosjekt: Fisker Karma.
Den nye modellen til Henrik Fisker skal visstnok få flere likhetstrekk med forrige prosjekt: Fisker Karma.

Skal vare like lenge som bilen

Batteriene i den nye superelbilen er dessuten tenkt å vare like lenge som selve bilen. Jack Kavanaugh, i Fisker Nanotech, forklarer hvordan det skal være mulig:

– Teknikken i batteriene er utarbeidet av UCLA-professorer, som har arbeidet med energilagring. Vi har allerede utviklet prototyper som er ulikt det du har sett noe annet sted.

Neste år skal den gjøre comeback

Ikke som Tesla

Kavanaugh holder kortene tett til brystet. Han avslører imidlertid at det vil være lithium i batteriene, men at det ikke er samme typen batteri som brukes i Teslas elbiler.

Målsetingen er etterhvert å kunne selge batteriteknikken videre til andre bilprodusenter.

Lever videre

Etter konkursen endte Fiskers hybridprosjekt i hendene på kinesiske Wanxiang.

De endret navn til Karma Automotive, og Fisker Karma ble døpt om til Karma Revero. Det er bare noen uker siden denne bilen ble offisielt avduket.

Revero ser ganske så lik ut som modellen til Fisker, men drivlinjen er utbedret, og har nå lengre elektrisk rekkevidde og bedre ytelser. På innsiden er det et nytt infotainmentsystem.

Den danske bildesigneren Henrik Fisker, har ikke gitt opp bilbransjen, til tross for at hans første forsøk gikk skeis. Nå forteller han at han slipper en ny elektrisk premiumbil neste år. OG at den skal ligne mye på nettopp bilen på bildet: Fisker Karma.
Den danske bildesigneren Henrik Fisker, har ikke gitt opp bilbransjen, til tross for at hans første forsøk gikk skeis. Nå forteller han at han slipper en ny elektrisk premiumbil neste år. OG at den skal ligne mye på nettopp bilen på bildet: Fisker Karma.

Tør du å kjøpe denne?