Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Klokken 05.00 er veldig tidlig på en lørdag. Særlig i oktober, når det er både mørkt og kaldt ute. Men det er akkurat da jeg spretter opp og starter dagen.

I dag her jeg en spennende jobb i vente. Jeg skal nemlig være med på et aldri så lite eksperiment. Det skal bestå i å kjøre bil, nærmere bestemt en Hyundai Ioniq hybrid (ikke ladbar), med 45-liters bensintank tur retur Oslo-Trondheim. Uten å fylle tanken! En tur vi har stipulert til 1.030 kilometer.

Vil det kunne gå? Jeg er mildt sagt spent på hvor langt vi kommer når vi legger av gårde nordover fra Oslo klokken 07.00.

Tanken fylles helt opp før start en grytidlig lørdag morgen.  
Tanken fylles helt opp før start en grytidlig lørdag morgen.  

Litt økt fart - mye økt forbruk

Været er pent, med vakker soloppgang ved Skedsmokorset, men det blåser litt – og motvind er ikke bra for forbruket. Temperaturen er heller ikke bra. Bare noen få grader over frysepunktet…

Det som imidlertid er bra er at det er lite trafikk. Ennå. Men de som er ute lurer nok på hvorfor vi ikke ligger en del under fartsgrensen på motorveien … Det har selvfølgelig også med forbruket å gjøre det også. Det øker nemlig drastisk om man går fra 70 til 90 km/t. Vi holder oss et sted midt i mellom.

Hyundai Ioniq er kanskje ukjent for mange. Ikke så rart. Det er nemlig en splitter ny modell som akkurat er lansert i Norge.

De finnes i tre utgaver. Først alminnelig hybrid, som er den vi tester, Dessuten ladbar hybrid, hvor man altså kan lade batteriet og bruke den som elbil på kortere strekninger, før bensinmotoren tar over. Tredjemann i Ioniq-familien er en ren elbil.

Den har vi forresten også med ute på testturen vår. Den ladbare hybriden kommer først rett over nyttår.

I tillegg har vi med en følgebil med bensinkanner – i tilfelle rottefelle, PC-er, kameratustyr for dokumentasjon og kyndige hjelpere fra Hyundai Motor Norge er med på turen, samt en representant fra elbil Norge. Vi deler på kjøreoppgaven med de to Ioniq-ene.

Line (19) overrasket seg selv da hun kjøpte Hyundai

Elbilen leder an oppover Gudbrandsdalen 
Elbilen leder an oppover Gudbrandsdalen 

Frokost og kaffe på Lillehammer

Første stopp er Lillehammer på vei oppover E6. Elbilen trenger påfyll av strøm og mannskapet kaffe og litt frokost etter den tidlige starten.

Med tanke på forbruk er avkjøring fra hovedveien, rundkjøringer, lirking ut og inn av parkeringsplasser og start/stopp fy, fy for å kjøre mest mulig økonomisk med bensin-hybriden, men det får gå.

Vi ligger tross alt rimelig greit an. Men nå begynner stigningen oppover Gudbrandsdalen. Vi skal opp til Dombås og videre over Dovrefjell, før det igjen går noe nedover forbi Oppdal og videre mot Trondheim.

Benny rapporterte på Lordens Garasje – hør mer her:

Der slipper vi stigning om ikke annet, men det meldes om lave temperaturer og nedbør. Kanskje sludd over fjellet. Noe som overhodet ikke er gunstig med tanke på å komme lengst mulig med minst mulig drivstoff. Ei heller med tanke på at vi kjører med sommerdekk.

Ved ankomst Trondheim er det tid for en matbit før sjåførskifte og retur, samme vei som vi kom. Nå kommer også regnet. Foran oss har vi mange mil, med lange og seige motbakker, før vi atter kan trille ned fra fjellet og videre nedover Gudbrandsdalen igjen.

– Jeg skal ha den bilen som er i TV-reklamen

Soloppgang blir etter hvert til solnedgang når vi passerer Oppdal på hjemveien.  
Soloppgang blir etter hvert til solnedgang når vi passerer Oppdal på hjemveien.  

Det er ett lite håp...

Bilens egen kjørecomputer gir oss et lite håp. Dette kan vi faktisk klare... Men vi vet på den annen side at leve temperaturer, mye trafikk – det er høstferie – og motbakker ikke er faktorer i de kalkylene. Alt settes på sparebluss. Klimaanlegg av, hastigheten overstiger sjelden 75 km/t og vi legger trøstig i vei.

Dessuten gjelder det å få mest mulig ut av re-genereringen i unnabakker, slik at elmotoren kan hjelpe til når det trengs. .

Mot Oppdal igjen stiger forbruket mer enn vi liker og motet synker i takt med bensinnåla. Mens vi fra Oppdal og over Dovrefjell blir hyggelig overrasket og at vi klarer å knipe litt inn igjen på det tapte.

Tilbake på Dombås er vi igjen optimister. Trafikken er igjen liten, regnet har sluttet og vi vet at de siste milene er lette. Dette kan jammen meg gå!

Status etter målgang: Vi har kjørt 1043 kilometer, har hatt en snittfart på 70 km/t og har fortsatt bensin igjen til 170 flere kilometer. 
Status etter målgang: Vi har kjørt 1043 kilometer, har hatt en snittfart på 70 km/t og har fortsatt bensin igjen til 170 flere kilometer. 
Jo - vi kjørte pent! 93 % økonomisk, 7 % normalt og 0 % aggressivt og er mer enn litt fornøyde med resultatet. 
Jo - vi kjørte pent! 93 % økonomisk, 7 % normalt og 0 % aggressivt og er mer enn litt fornøyde med resultatet. 

Denne luksusbilen fra Hyundai får ikke vi kjøpe

Med mindre noen skyter hull i tanken...

Siste stopp blir Espa langs Mjøsa. Boller og kaffe til mannskapet som har vært på veien i mange timer nå – og strøm til elbilen. Igjen. Nå er vi helt sikre. Dette går med mindre noen skyter hull i bensintanken vår. Turen nedover Gudbrandsdalen var gunstig med tanke på forbruket.

Tur retur Oslo- Trondheim på 39,4-liter drivstoff og til en kostnad på godt under 500 kroner. Ikke ille? 
Tur retur Oslo- Trondheim på 39,4-liter drivstoff og til en kostnad på godt under 500 kroner. Ikke ille? 

Så pass selvsikre har vi nå blitt at vi på de siste milene inn mot Oslo tillater oss selv å ligge i 100 km/t. Fra Gardermoen og innover. Dessuten begynner vi å bli slitne. Klokka har passert midnatt og det har vært mange og lange mil bak rattet.

Noe senere da ruller i mål på Østre Akervei er det ingen tvil.Ikke bare har vi klart det. Vi har jammen klart det med god margin også.

Turen ble noe lengre enn vi trodde.Totalt har vi kjørt 1040 kilometer. Når vi tanker opp bilen helt til det renner ut av påfyllings-røret etter målgang får vi klemt på 39,85 liter bensin. Det betyr 0,377 liter på mila. Jo, det har vært sparekjøring, men ikke helt ekstrem sparekjøring heller. I sum er det absolutt imponerende.

Les også: Dette er årets bilnyhet fra Hyundai