Dette kan bli den nye «Norgesbilen»

Snart klart for lansering av nye V90.

Nye V90 har litt av hvert å leve opp til, som Volvos nye og store stasjonsvogn. Lanseringen i Norge er rett rundt hjørnet.
Nye V90 har litt av hvert å leve opp til, som Volvos nye og store stasjonsvogn. Lanseringen i Norge er rett rundt hjørnet.

I midten av oktober er det klart for en bil som blir svært viktig for Volvo. Da lanserer de nemlig den nye stasjonsvogna V90 her i Norge.

Den har litt av hvert å leve opp til, samtidig som den er et eksempel på det som er "nye" Volvo. Mer vekt på design, mer luksus – og ambisjoner om å ta steget opp til premiummerkene. Målsetningen er å bli en reell konkurrent til de tre tyske, Audi. BMW og Mercedes.

Volvo har lange og sterke stasjonsvognrøtter. Deres "Herregårdsvogner" har vært en viktig del av bilparken i flere tiår. Amazon, 140, 240, 740, 940, 850 og til slutt V70 – de har nærmest vært definisjonen på stor og trygg stasjonsvogn.

Går ut over plassen

Nå er altså V70 historie. Inn kommer V90 og sedanutgaven S90. Sistnevnte tar over for S80, en bil som var så anonym at du nesten måtte bli påkjørt av den for å legge merke til den. Det er særlig hekken som vekker oppsikt her. V90 er litt mer nedtonet slik sett, men den vekker absolutt oppsikt i trafikken, nå i starten.

Det viktigste bruddet med tradisjonene er nettopp designet. Tidligere har plass trumfet design på dette området hos Volvo. På V90 er det ikke slik. I stedet for å dra taket maksimalt bakover og avslutte med rett bakluke, er det her en langt mer skrå taklinje. Det ser sporty og lekkert ut, men det går nødvendigvis også ut over plassen.

Stasjonsvogn fra Volvo trenger ikke lenger ha design som en murstein, det er nye V90 et godt eksempel på.
Stasjonsvogn fra Volvo trenger ikke lenger ha design som en murstein, det er nye V90 et godt eksempel på.

Topp 10: Stasjonsvognene med mest plass

Revolusjon innvendig

V90 er en god del større enn utgående V70. Likevel er bagasjerommet litt mindre. 560 liter er minus 15 liter. Det er i praksis ganske gjennomsnittlig i klassen, V90 må se seg slått av flere konkurrenter på dette området.

Ikke lenger en plassmester i klassen.
Ikke lenger en plassmester i klassen.

Den skrå bakluka gjør også at du ikke får utnyttet plassen i høyden så godt som du kan gjøre på enkelte andre stasjonsvogner.

Det er ikke bare det utvendige designet som er nytt. Innvendig er det snakk om en revolusjon i forhold til V70. Den nye retningen her startet Volvo med den store SUV-en XC90 som i fjor. Dette tar de også med over i V90. Det handler om en stor infotainmentskjerm i midkonsollen som styrer det aller meste av funksjoner, antall knapper og brytere er kuttet ned til et minimum.

Interiøret har mye til felles med SUV-en XC90, og er løftet seg mange hakk sammenlignet med forgjengeren V70.
Interiøret har mye til felles med SUV-en XC90, og er løftet seg mange hakk sammenlignet med forgjengeren V70.

Les intervjuet: Volvo hentet interiørsjefen fra Bentley

Priser de seg ut?

Materialvalg og design er av høy klasse, særlig på de mer påkostede utgavene. Volvo bygger videre på nordiske tradisjoner, med naturlige materialer og rene linjer.

Hva så med prisene? Risikerer Volvo nå å prise seg ut i forhold til det de fleste av oss har råd til å bruke på nybil? Svaret på det er ikke entydig.

Billigste versjon starter på 469.000 kroner. Da snakker vi D3 med 150 hestekrefter, i Kinetic-versjon. Med automatgir starter den på 492.000 kroner. I praksis bør du nok regne minst 600.000 kroner før du er "i mål". Da har du en greit – men ikke overdådig – utstyrt bil.

Dette kommer etter all sannsynlighet til å bli en av Norges mest solgte stasjonsvogner, selv om prisen øker sammenlignet med forgjengeren. 
Dette kommer etter all sannsynlighet til å bli en av Norges mest solgte stasjonsvogner, selv om prisen øker sammenlignet med forgjengeren. 

Mange vil ha 4x4

Volvo har latt seg inspirere av de tyske premiummerkene på utstyr og prising av dette. Det er veldig mye å velge mellom, både på komfort, luksus og sikkerhet. Det er ikke noe problem å bruke minst 200.000 kroner ekstra, i forhold til startprisen.

I Norge vil svært mange ha firehjulstrekk i denne klassen. D3 AWD med 150 hestekrefter starter på 532.000 kroner, da er automat inkludert. For 564.000 kroner får du D4-motoren med 190 hk, AWD og automat. Det framstår som en attraktiv kombinasjon. Men da nærmer du deg også sterkt 700.000 for "ferdig" bil.

Den forhøyede Cross Country-utgaven med offroadstyling har forresten et pristillegg på 30.000 kroner når den kommer neste år. Mange kommer nok til å velge den.

Sporty stasjonsvogn-design, det går nødvendigvis ut over plassen i bagasjerommet.
Sporty stasjonsvogn-design, det går nødvendigvis ut over plassen i bagasjerommet.

Vi var der da V90 Cross Country ble avduket – les mer her:

Følge opp XC90-suksessen

Skal de lykkes med V90 her hjemme, må Volvo stjele kunder fra de tre tyske. De må også få tradisjonelle Volvo-kunder til å bla opp mer penger enn de har gjort tidligere. Det kan bli en utfordring, men samtidig er det ikke vanskelig å forsvare prisoppgangen i forhold til V70.

V90 er en langt mer eksklusiv bil. Kvalitetsfølelsen er økt mange hakk, alt du ser og tar på kjennes påkostet. Kjøremessig er den akkurat som forventet av en stor Volvo: Trygg, stillegående og ikke minst komfortabel.

Slik sett ligger det meste til rette for at dette blir en ny storselger. Volvo lyktes så til de grader da de lanserte XC90 i fjor, den har solgt mye mer enn noen bil i klassen har klart tidligere. Det vil overraske oss om ikke V90 vil gjøre mye av det samme i sin klasse.

LES MER: 5 ting du bør vite om Volvo V90

Nå skal Volvo ta opp kampen mot de tre tyske premiummerkene, Audi. BMW og Mercedes. Da er de helt avhengig av at nye V90 blir en suksess.
Nå skal Volvo ta opp kampen mot de tre tyske premiummerkene, Audi. BMW og Mercedes. Da er de helt avhengig av at nye V90 blir en suksess.

Vi har testet V90 i Spania, les mer om den her: