Går nye veier for å kapre yngre kjøpere

Tøffing på gang fra Toyota.

C-HR heter den nye bilen fra Toyota som skal få flere yngre til å kjøpe det japanske bilmerket.  
C-HR heter den nye bilen fra Toyota som skal få flere yngre til å kjøpe det japanske bilmerket.  

At Toyota er gode biler er det liten tvil om.

Men spesielt spennende kan vi ikke påstå at de fleste av Toyota-modellene er. Det gjelder også på design.

Dette vet selvfølgelig Toyota selv. Og de har tenkt å gjøre noe med det også.

For på bilutstillingen i Paris akkurat nå viser de en produksjonsklar utgave av en bil som skal appellere til de som ønsker seg sprekt design.

Toyota satser på et førerorientert og komfortabelt interiør i nye C-HR
Toyota satser på et førerorientert og komfortabelt interiør i nye C-HR

Plass til fem voksne

C-HR heter den, det står for Coupe - High Rider, om du skulle lure på det. Det er som navnet sladrer en coupe-lignende og kompakt SUV, med fem dører.

Den byr på et kraftfult uttrykk, har markerte linjer og former med en særpreget takprofil. Kombinasjonen av LED-lykter, diamantmønstret grill under selve støtfangeren og boomerangformede baklykter, forsterker særpreget ytterligere.

Interiøret står i stil med det du ser utvendig. Toyota lover gode plassforhold i kupéen, selv om dette er en kompakt bil. Dashbordet er orientert mot føreren og har blå dekor.

Sentralt på dashbordet er en 8" berøringsstyrt skjerm med siste versjon av Toyotas multimedia-system.

Coupe-SUV. Dette har aldri Toyota gjort tidligere.  
Coupe-SUV. Dette har aldri Toyota gjort tidligere.  

Opels nye elbil knuser konkurrentene

Uten diesel

Bilen vil i kjent Toyota-stil leveres med hybrid drivlinje. Dieselmotor kommer ikke, Toyota mener det ikke lenger er attraktivt i denne klassen.

Prisene for C-HR vil starte på rundt 300.000 kroner. Toyota har store ambisjoner for bilen. Rundt 3.000 eksemplarer regner de med å selge i første hele salgsår.

Vi i Broom kommer selvfølgelig tilbake med omtale og test av bilen ved første anledning.

Les også: Vår nyeste test av Toyota RAV4 her: