Her er den, femte generasjon av Land Rover Discovery. Designet er et kraftig brudd med tradisjonene.
Her er den, femte generasjon av Land Rover Discovery. Designet er et kraftig brudd med tradisjonene.

Helt ny modell – og den kan gå kraftig ned i pris

Debuterer i Paris nå.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Gjennom fire generasjoner har den store SUV-en Discovery vært en suksess for Land Rover.

Nå er det klart for femte generasjon. Den har hatt sin offisielle debut hjemme i England og blir et av trekkplasterne på bilustillingen i Paris som nå er i gang.

Mens det har vært vanskelig å skille de to siste generasjonene Discovery fra hverandre, snakker vi nå helt ny bil, fra innerst og ytterst. Og ikke minst får den en nyhet som virkelig kan gjøre den interessant for mange norske kjøpere.

Helt ny og mindre motor

Mange har hatt Discovery høyt på listen over drømmebiler. Men for mange nordmenn har det blitt med drømmen, takket være en heftig prislapp. Utgående Discovery starter på 977.900 kroner, før noen form for ekstrautstyr.

Det er imidlertid grunn til å regne med at den nye vil legge seg et godt stykke under dette. Årsaken til det finner vi under panseret.

Land Rover kommer nemlig med en helt ny innstegsmodell i nye Discovery. Vi snakker om Jaguar Land Rover-konsernets 2-liters dieselmotor på 180 hestekrefter.

Terrengegenskapene skal - som vanlig på en Land Rover - være i toppklasse.
Terrengegenskapene skal - som vanlig på en Land Rover - være i toppklasse.

Brukt Discovery: Nå har den falt mye i pris

Design-revolusjon

Det betyr vesentlig lavere forbruk, og også Co2-utslipp, noe som betyr mindre avgift. Minste motor i dagens Discovery er en 3-liters dieselmotor på 211 hestekrefter. Den har et Co2-utslipp på 203 gram/km. Til sammenligning er 2-literen nede på 159 gram/km.

Vekten har også gått ned med 400 kilo. Det er MYE for en bilmodell!

Nye Discovery ble først introdusert gjennom Discovery Vision Concept. Den viste den fremtidige Discovery-familien og debuterte under bilutstillingen i New York i 2014.

Designmessig er det snakk om en liten revolusjon. Land Rover går bort fra de svært firkantede linjene som har preget Discovery til nå. Nå har den blitt langt mer sporty, ikke overraskende kjenner vi igjen mange elementer fra lillebror Discovery Sport her.

Nye Discovery har blitt litt smalere enn forgjengeren, til gjengjeld er den både lengre og høyere.
Nye Discovery har blitt litt smalere enn forgjengeren, til gjengjeld er den både lengre og høyere.

Apropos Discovery Sport: Her har de laget klassens tøffeste bil

Plass til sju voksne

Designet inkluderer også trinnvis nedsenket taklinje som har identifisert hver av de fire tidligere Discovery-generasjonene. Dette gir bedre takhøyde for passasjerene på tredje seterad. Den er også sentral i Discoverys setekonfigurasjon der hver seterad er posisjonert høyere enn den foran, noe som gjør at alle setene har like god utsikt.

Bilen er 4,97 meter lang, og Land Rover lover at den faktisk skal ha plass til sju voksne, eller som de sier selv:

"Discovery er utviklet slik at 95 % av den voksne befolkningen sitter komfortabelt selv på tredje seterad".

Apropos seter: Her skal du slippe å rive og slite i tunge setemekanismer. Du konfigurere setene på andre og tredje seterad med minimale anstrengelser ved hjelp av betjeningsknappene bak i bilen og på den sentrale berøringsskjermen.

Opptil seks 12 V ladepunkter er på plass, i tillegg til syv USB-kontakter (opptil ni når bakseteunderholdning er montert).

Slik ser seteoppsettet ut. Målet til Land Rover har vært at sju voksne skal kunne reise komfortabelt i denne bilen.
Slik ser seteoppsettet ut. Målet til Land Rover har vært at sju voksne skal kunne reise komfortabelt i denne bilen.

Mange smarte løsninger

Land Rover forteller også om mange smarte interiørløsninger. Blant disse kan vi nevne:

• Skjult oppbevaringsrom i midtkonsollen som holder fire iPader eller to toliters flasker.

• I armhvileren finnes et oppbevaringsrom som holder opptil fem iPader, med et hengslet lokk som kan dreies 180 grader for å fungere som armhviler også når den er åpen.

• Det finnes også et lite, skjult oppbevaringsrom bak det nedfellbare klimakontrollpanelet

• En smart, skyvbar krok i fotbrønnen til forsetepassasjeren holder bæreposene trygt på plass.

Interiørdesignet kjenner vi fra flere nåværende Land Rover-modeller.
Interiørdesignet kjenner vi fra flere nåværende Land Rover-modeller.

Smart løsning: Dette burde langt flere gjøre

Avansert offroadkjøring

Bakkeklaringen har økt fra utgående modell. Nå er den på 28,3 cm. (opp 4,3 cm,) mens maksimal vadedybde er 90 cm (en økning på 20 cm).

En omfattende pakke med offroad-teknologier skal sikre at nye Discovery takler alle typer terreng. Land Rovers Terrain Response 2-system optimaliserer en rekke innstillinger som å forbedre gassresponsen og levere raskere girskift tilpasset kjøreforholdene, ved å vri på den roterende girvelgeren. Man kan også velge optimal innstilling automatisk, hvis føreren er usikker på hva som er det beste valget.

På motorfronten startet det hele altså med 2-liters diesel på 180 hestekrefter. I tillegg kommer større dieselmotorer på 240 og 258 hestekrefter.

De som heller vil ha bensin, kan gå for en 3-liters V6-er på 340 hestekrefter.

Du kan kjøre i nesten meterdypt vann, før Discovery begynner å slite.
Du kan kjøre i nesten meterdypt vann, før Discovery begynner å slite.

Startpris på 750.000 kroner?

Tilbake til prisen: Foreløpig har vi ikke fått noen norsk pris på bilen, men hjemme i England legger den seg et godt stykke under konkurrenter som Volvo XC90 og Audi Q7.

Lillebror Discovery Sport med samme 2-liters dieselmotor som nå kommer i Discovery, starter på sin side på 608.950 kroner, med automatgir.

Hva Discovery ender på, er naturligvis også avhengig av hvor i markedet Land Rover ønsker å posisjonere den. Men en startpris på rundt 750.000 bør ikke være utenkelig, da er den svært konkurransedyktig sammenlignet med konkurrentene.

Imponere naboen? Klikk i videovinduet under så får du se:

XC90 dominerer markedet nå, her kan du lese hvorfor den imponerer oss