Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Lukta i den bilen var magisk. Det luktet bensin, eksos og skinn fra veska til faren min, forteller Tom Gunnar Fjellstad (63) til RB.no og går fornøyd inn i garasjen hjemme i Mogreina.

Der står den. En knallgul drøm som får eieren til å smile fra øre til øre.

Hyl fra kjøkkenbordet

Til daglig er Tom Gunnar pilot for Norwegian. Men så snart han har litt tid til overs, er det rett inn i garasjen.

– Dette er ren nostalgi. Jeg var med pappa på jobb fra jeg var 3 til 5 år. Han kjørte Romeriks-ruta for Jarlsberg Mineralvannfabrikk i Oslo, og vi leverte brus til mange av butikkene på Romerike, forteller han.

Han vokste opp i Enebakk, og det ble leven på kjøkkenet om den lille gutten ikke fikk være med pappa på jobb.

– Da sto jeg og skreik oppå kjøkkenbordet helt til jeg fikk være med, ler han.

Dette bildet er tatt utenfor Jarlsberg Mineralvannfabrikk i Oslo i 1952.
Dette bildet er tatt utenfor Jarlsberg Mineralvannfabrikk i Oslo i 1952.

Kjøpte tømmervrak

Bilen som får ham til å smile så bredt er produsert i England, og er en OL-A Bedford fra 1952. Den ble brukt til å kjøre tømmer fra Årnes til Skarnes, og var helt ihjelkjørt da Tom Gunnar kjøpte den i 1995.

Da begynte den møysommelige jobben med å forvandle den fra et utslitt tømmervrak til en skinnende Coca-Cola-bil.

– Jeg bygde den om slik at den ble akkurat som den min far brukte hos Jarlsberg Mineralvannfabrikk. Jeg fikk tillatelse av Coca-Cola til å lakkere den i originale farger, og i 2011 var den endelig såpass ferdig at den kunne registreres, sier han.

Han innrømmer at han er svak for gamle biler.

– Jeg fikk lyst til å gjøre det. Jeg synes det er viktig å ta vare på transporthistorien vår. Og så minner det meg jo veldig om min egen barndom, da.

Slik ser den restaurerte lastebilen ut i dag.
Slik ser den restaurerte lastebilen ut i dag.

Kjørte to tomflasker

For fire år siden fikk han en forespørsel fra Coca-Cola om han og bilen kunne ta et oppdrag for dem.

– De ville markere at de byttet ut panteflaskene med gjenbruksflasker. Så jeg kjørte to tomme flasker fra Coca-Cola i Lørenskog til Teknisk museum i Oslo. Det var en morsom opplevelse, og bilen vakte en del oppmerksomhet langs veien, sier han.

Det går ikke unna når Tom Gunnar og brusbilen hans svinger ut av garasjen i Mogreina. Bilen har en 3,8 liters sekssylindret bensinmotor med 83 hestekrefter.

– Toppfarten er vel 40 kilometer i timen. Jeg har fått den opp i 80 en gang, men det er ikke levelig. Det blir altfor mye støy og vibrasjoner, ler han.

– Utrolig imponert

– Vi synes det er utrolig imponerende at Tom Gunnar har lagt ned så mye arbeid i denne historiske Coca-Cola-bilen, sier Mette Vinther Talberg.

Hun er kommunikasjonssjef i Coca-Cola European Partners Norge, og har hørt om Tom Gunnar og hans prosjekt tidligere.

– Ekstra moro er det det også at Tom Gunnar hadde en far som var sjåfør hos Jarlsberg Naturlige Mineralvann, som ble Coca-Cola-tapperi allerede i 1938, forteller kommunikasjonssjefen.

Les flere bilsaker i RBs motormagasin her

Veteranbil: Et ekte bilprosjekt trenger ikke å koste skjorta

Adm.dir Stein Rømmerud, Fjellstad bak rattet og Dag Andreassen ved Teknisk Museum. Foto: Coca-Cola (Foto: Coca-Cola Enterprises)
Adm.dir Stein Rømmerud, Fjellstad bak rattet og Dag Andreassen ved Teknisk Museum. Foto: Coca-Cola (Foto: Coca-Cola Enterprises)