På dette området er Porsche i særklasse

Og det er en helt rå opplevelse! Se video:

Porsche handler først og fremst om ytelser og kjøreegenskaper. Akkurat nå er det tyske sportsbilmerket på sin World Roadcar Show. Rett og slett en verdensturné, der de tar med seg en god bunke av sine mest ekstreme og nyeste biler, og viser potensielle kunder (og pressen), hva de er gode for.

Det er slett ikke hvert år at Norge avlegges et besøk, men denne gangen har de satt av åtte dager med aktiviteter på Rudskogen Motorsenter i Rakkestad.

Her er det satt opp en egen offroad-løype, hinderløype der deltakerne kjører på tid, akselerasjons- og unnamanøvertest – samt, selve rosinen i pølsa – kjøring på bane.

Etter å ha eid 27 Porscher – gjorde Per hobbyen til jobb

Nye kunder

– Vårt mål er at vi skal selge biler til minst 8 prosent av de som deltar. Og at brorparten av disse kundene skal være nye, altså kunder som ikke har eid Porsche før, forteller informasjonssjef hos Porsche Norge, Morten Scheel.

Bilene som står til dispensasjon dekker et svært bredt utvalg av modellsortimentet, fra Boxster, 911 Turbo S til Panamera, Macan og Cayenne.

En av bilene som det er mest forventning rundt, er nettopp 911 Turbo S. Med sine vanvittige 580 hk og turbo, er denne god for 0-100 km/t på kun 2,9 sekunder.

Dette gjør brukt drømme-SUV med familieøkonomien

– Vi håper denne typen aktiviteter skal gi oss en god porsjon nye kunder, sier Informasjonssjef i Porsche Norge, Morten Scheel.
– Vi håper denne typen aktiviteter skal gi oss en god porsjon nye kunder, sier Informasjonssjef i Porsche Norge, Morten Scheel.

Launch control

Den har også launch control, slik flere og flere sportsbiler er utstyrt med. Dette handler enkelt forklart om å få opp turtallet til det ideelle, før en slipper bremsen og lar det stå til.

En slik start er naturlig nok ganske brutal for drivverket. Det er MYE krefter som river og sliter i bilen. Derfor er mange av konkurrentene nøye med å påpeke at det kun bør gjøres noen få ganger, før bilen må inn til kontroll hos merkeforhandler.

Porsche derimot, synes det blir alt for lite. De vil ikke belemre eierne med alt for mange verkstedbesøk. Derfor garanterer de for at du kan 2.000 (!) launch control, eller en slik hver dag i nesten 5,5 år, før du må levere bilen til kontroll.

Joda, heftig sportsbil kan funke året rundt

Slik gjør du det ...

Tro imidlertid ikke at det skyldes at det ikke er rått nok. Det fikk jeg erfare selv. Slik fungerer det:

- Trykk inn bremsepedalen hardt og hold inne, til det kommer et grønt "Hold" lys opp i instrumentdisplayet

- Da er det bare å presse gassen inn til turteller står og dirrer på rundt 5 omdreininger i minuttet, og du har mest mulig effekt

- Så slipper du bremsen. Da er det bare å holde seg fast det du klarer, mens bilen skyter fart.

Ikke så dumt av Porsche å sørge for at du kan gjøre dette mange ganger. For det er fantastisk moro!

Dessuten stopper en 911 imponerende raskt også. Den bruker bare noen få meter fra 100 km/t til stillestående, takket være de keramiske bremsene. Om du lurer på om en Porsche har keramiske bremser, så etter de gule bremsekaliprene.

Porsche: Dette var drømmebilen dama skulle hatt