Flere av verdens bilprodusenter har lenge hatt suksess med en ganske enkel, men svært lønnsom oppskrift:

Det handler om å ta en vanlig stasjonsvogn, gi den økt bakkeklaring, en god dose offroadstyling og 4x4 – og vips har man en bil som skiller seg fra mengden og som man kan ta godt betalt for.

Biler som Volvo XC70, Audi Allroad og Subaru Outback har vært pionerer her, senere har flere kommet etter.

Norges-favoritt til under halv pris – etter 49.000 kilometer

Med justerbar bakkeklaring og et helt nytt offroad-program, skal E-klasse All-Terrain være en kapabel bil også utenfor asfalten.
Med justerbar bakkeklaring og et helt nytt offroad-program, skal E-klasse All-Terrain være en kapabel bil også utenfor asfalten.

Debuterer i Paris

Mercedes har lenge sittet på gjerdet, men nå melder også de seg på. På bilutstillingen i Paris, som åpner dørene i slutten av september, er nemlig dette en av nyhetene deres: E-klasse All-Terrain.

Mercedes har akkurat sendt ut bilder av bilen.

Ikke overraskende går de for en løsning som ligger tett opp mot konkurrentene. Bilen er hevet noen centimeter, den har fått kraftige hjulbuer, og støtfangerne foran og bak er endret.

I tillegg har All-Terrain-utgaven fått en helt ny og kraftigere grill.

Topp 10: Disse bilene har best plass

Fargeavhengig

Som vanlig i denne klassen har farge mye å si. De som vil ha en diskret bil, velger farge som ligger tett opp mot offroadstylingen.

Går du derimot for en kontrastfarge på bilen, blir det mer tydelig at du faktisk har kjøpt en All-Terrain-utgave, og ikke en "vanlig" E-klasse stasjonsvogn.

Mercedes-ingeniørene har også jobbet med 4x4-systemet. Små elektroniske grep forbedrer fremkommeligheten, og gjør at bilen klarer seg på tøffere underlag enn standardutgaven.

Det prisvinnende interiøret har Mercedes valgt å ikke gjøre stort med i All-Terrain-utgaven. 
Det prisvinnende interiøret har Mercedes valgt å ikke gjøre stort med i All-Terrain-utgaven. 

Bruktbilen fra helvete: Audi Allroad

Ladbar hybrid?

Ved hjelp av avansert luftfjæring, såkalt Air Body Contol, skal føreren kunne velge mellom ulike nivåer av bakkeklaring, samtidig som bilen er selvjusterende på for eksempel motorvei.

Det er også et helt nytt off road-program.

I utgangspunktet er E-klasse 29 mm høyere enn en vanlig E-klasse, men bakkeklaringen kan justeres fra 121 til 156 mm.

Klar neste år

Etter all sannsynlighet kommer E-klasse All-Terrain også som ladbar hybrid. Da snakker vi en kombinasjon som vil bli svært attraktiv på det norske markedet.

Lanseringen blir mars 2017. Prisene er ikke klare enda.

Neste år kommer også Volvos helt nye V90 Cross Country, den kommer til å bli en av de tøffeste rivalene til Mercedes-nykommeren.

Audi A6 Allroad vil også komme i ny utgave om ikke så alt for lenge.

All-Terrain-utgaven er for de som trenger litt ekstra framkommelighet. Og i Norge er det ganske mange ...
All-Terrain-utgaven er for de som trenger litt ekstra framkommelighet. Og i Norge er det ganske mange ...

Rett og slett terningkast 6 fra Mercedes