Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nøyaktig 20 år har gått siden Renault revolusjonerte markedet for flerbruksbiler med sin første Scenic. Her kom de med en bil breddfull av smarte løsninger.

Så mange oppbevaringsrom (inkludert i gulvet) at du bare kunne glemme hvor du hadde lagt solbrillene og lommeboka. Separate bakseter som kunne vinkles og skyves fram og tilbake, og klappbord på forseteryggene – for å nevne noe. Scenic ble en stor suksess, og satte konkurrentene ettertrykkelig på plass.

Prøvekjørt i Frankrike

Mye har skjedd siden den gang. Renault introduserte en forlenget Grand-utgave da det var klart for andre generasjon. Tredje generasjon har akkurat takket for seg, og det er straks klart for fjerde utgave av Renaults familiesuksess.

Første generasjon Scenic kom i 1996.
Første generasjon Scenic kom i 1996.

Nå har vi i Broom akkurat vært i Frankrike og prøvekjørt bilen, utenfor Bordeaux. Etter nyttår kommer den til Norge.

Renault her hjemme nøyer seg i første omgang med å ta inn Grand-utgaven. Med lengde på drøye 4,60 meter, snakker vi rommelig flerbruksbil. Den har plass til sju og litt bagasje, eller fem og MYE bagasje.

Bruker du den som femseter og har de justerbare baksetene i fremste posisjon, snakker vi bagasjerom på 765 liter.

Grand Scenic-designet kjennetegnes av mange ulike kurver og linjer. Litt SUV-møter-flerbruksbil, med et klart sporty preg. 
Grand Scenic-designet kjennetegnes av mange ulike kurver og linjer. Litt SUV-møter-flerbruksbil, med et klart sporty preg. 

Her kan du lese mer om første Scenic – i Brooms bruktbilguide:

Vil stjele kunder fra stasjonsvognene

Renault er på vei opp i det norske markedet, etter mange tunge år. De nye modellene deres er alle aggressivt priset, og Grand Scenic er så visst ikke noe unntak. Offisiell startpris er ennå ikke klar, men etter det Broom erfarer vil Grand Scenic fra lansering koste fra rundt 340.000 kroner, da i Zen-utgave (mellomste utstyrsnivå) og dieselmotor på 110 hestekrefter.

Det er flere titusener under de fleste sammenlignbare flerbruksbil-konkurrentene, og gjør at Grand Scenic også bør ha gode forutsetninger for å stjele salg fra en rekke større stasjonsvogner.

I forhold til disse, har Renaulten to ekstra seter, høyere sittestilling og altså gedigent bagasjerom. I tillegg fremstår designet som langt mer sporty enn på de fleste av stasjonsvognene på markedet. Ikke dårlig av en flerbruksbil.

Bagasjerommet er stort og seteløsningen fleksibel. Men litt overraskende at Renault ikke har gått for tre separate seter i andre rad. Her er det 1/3 og 2/3, det smaker litt av sparing. 
Bagasjerommet er stort og seteløsningen fleksibel. Men litt overraskende at Renault ikke har gått for tre separate seter i andre rad. Her er det 1/3 og 2/3, det smaker litt av sparing. 

Topp 10: Stasjonsvognene med mest plass

Fin oversikt

Under ledelse av designsjef Laurens van den Acker, har Renault virkelig fått sving på design de siste årene, Scenic og Grand Scenic føyer seg inn i rekken her.

Ute på franske landeveier, viser bilen seg som en komfortabel milsluker. Støynivået er jevnt over lavt, bare i høyere hastigheter kommer det en del vindstøy.

Lang akselavstand gir rolig veiholdning. Over skarpe ujevnheter smeller det litt i understellet, men ikke verre enn på de fleste konkurrentene i klassen. Dette er en høyreist bil. Det gir fin oversikt fra forsetene (og baksetepassasjerene sitter virkelig høyt), men høyden merkes litt når svingene kommer tett. Da er det litt tendenser til krengning.

Praktisk og funksjonelt interiør. Dashbordet domineres av den store skjermen som "flyter" oppe på midtkonsollen.
Praktisk og funksjonelt interiør. Dashbordet domineres av den store skjermen som "flyter" oppe på midtkonsollen.

Små koppholdere

Hva med det indre? Konkurrentene har kommet etter, og Renault er ikke lenger i noen særstilling her. Men smarte løsninger som den skyvbare midtkonsollen, stort hanskerom utformet som en skuff og en rekke oppbevaringsrom rundt om i bilen trekker opp.

Smarte klappbord for de som sitter bak. 
Smarte klappbord for de som sitter bak. 

Klappbordene på forseteryggene er mer solide enn tidligere, og har smarte festestropper, for eksempel for iPader. Her har noen sett på hva målgruppa har bruk for!

Bare synd de i kjent fransk stil har laget koppholdere som neppe duger for store, norske termokopper. De to foran i midtkonsollen blir for puslete for det.

Koppholder? Det blir 21.000 kroner, takk!

Under 400.000 kroner

Hele bilen virker gjennomtenkt, og interiøret gir også god kvalitetsfølelse. Det skranglete preget vi husker fra franske flerbruksbiler noen generasjoner tilbake, er borte. Dashbord, brytere og hendler gir ikke premiumfølelse, men så har vi altså også en prislapp som er langt unna premium.

Vi nordmenn er glade i mye utstyr, derfor er det nok også grunn til å vente at mange vil velge toppmodellen Bose. Automatgir er etter vår mening også et naturlig valg på en bil som dette. Da kryper prisen i været, men ender sannsynligvis fortsatt på under 400.000 kroner. Det betyr veldig mye bil for pengene!

Topp 5: Bilmerkene som øker salget mest i Norge

Nye Grand Scenic utfordrer virkelig konkurrentene på pris, samtidig som den er en veldig helstøpt bil.
Nye Grand Scenic utfordrer virkelig konkurrentene på pris, samtidig som den er en veldig helstøpt bil.

Denne raringen kan være et skikkelig bruktbilkupp