Her er den i Norge: Verdens mest eksklusive SUV

– Dette er en skikkelig "hold kjeft-bil". Sjekk prisen!

Dette blir ikke noe vanlig syn på norske veier. Her snakker vi nemlig verdens mest eksklusive SUV – Bentley Bentayga.
Dette blir ikke noe vanlig syn på norske veier. Her snakker vi nemlig verdens mest eksklusive SUV – Bentley Bentayga.

Skal du møte opp på hyttefeltet i årets mest heftige SUV, er det bare én modell som gjelder: Bentley Bentayga.

Denne doningen setter en ny standard i segmentet. Dette er nemlig ikke bare en ny modell – den gir også liv til en helt ny klasse: Überluksus SUV!

Fra før har vi jo vært godt vant med både Range Ranger, Porsche Cayenne og ulike SUV-er fra Mercedes, BMW og Audi.

Men ingen av dem kan vise til lignende luksus og overdådighet som Bentleys siste kreasjon. Og interessen har vært overveldende.

Selv i Norge, hvor Janteloven står sterkt, har flere valgt å investere i en Bentayga.

Joda, dette interiøret sende ut alle de riktige signalene. Merk Bentley-B-en på girspaken ...
Joda, dette interiøret sende ut alle de riktige signalene. Merk Bentley-B-en på girspaken ...

Tre nordmenn har kjøpt luksus-SUVen – usett

Kostbart

Ja, vi velger ordet investere. For når en bil, altså i utgangspunktet et fremkomstmiddel som skal frakte deg fra A til B, koster FIRE millioner kroner, fortjener den en annen betegnelse enn "kjøpe".

For oss som bor litt utenfor Ring 3, kan du få et flott hus til den prisen.

Men selv med en slik prislapp, er det flere nordmenn som har gått til anskaffelse av bilen.

De første eksemplarene ble levert allerede i sommer.

Bentayga vil neppe bli brukt som noen seriøs off roader, men skal ifølge produsenten kunne takle utfordrende kjøring også utenfor allfarvei. Hytteveien bør med andre ord gå helt greit ...
Bentayga vil neppe bli brukt som noen seriøs off roader, men skal ifølge produsenten kunne takle utfordrende kjøring også utenfor allfarvei. Hytteveien bør med andre ord gå helt greit ...

10 i året

– Vi har tre til på vei inn. Det er alltid noen som vil ha det tøffeste og mest luksuriøse på markedet. En stund framover er det denne bilen som setter alt annet på plass. Det er en "hold kjeft-bil", humrer Olav Medhus i Autoxo, som akkurat nå har en av svært få slike biler til salgs i Norge.

Etterhvert kommer den også med både dieselmotor og som hybrid.

– Da vil nok salget øke enda mer. Jeg tror det kan bli solgt rundt 10 slike i året i Norge.

Nå setter Bentley salgsrekord

Skjønner hvorfor den er dyr

Medhus har selv kjørt den, og er ikke overraskende veldig positiv til opplevelsen:

– Når du kjører, skjønner du hvorfor den er så dyr. Dette er komfort en klasse over Range Rover, samtidig som den har ytelser som en sportsbil.

Under panseret sitter noe så sjeldent som en V12-motor, og den byr på over 600 hk. Det gjør også at SUVen klarer 0-100 km/t på like over 4 sekunder.

Designet er mindre utagerende enn på konseptbilen, men fortsatt skiller den seg klart ut fra resten av SUV-modellene der ute. Den massive grillen og de runde lyktene viser tilhørigheten til Bentley.
Designet er mindre utagerende enn på konseptbilen, men fortsatt skiller den seg klart ut fra resten av SUV-modellene der ute. Den massive grillen og de runde lyktene viser tilhørigheten til Bentley.

Detaljer

Siden bilen til Autoxo er splitter ny, er det ikke mulig å få tatt den ut på test, men vi får om ikke annet sitte i den, starte den og undersøke litt nærmere.

Det første vi opplever er hvilke komfort det legges opp til. I baksetet er det to elektrisk justerbare komfortstoler, med en diger midtkonsoll mellom. Foran hvert sete er det en skjerm som kan bidra med underholdning underveis. De 10,2" skjermene er koblet opp med både 4G, WIFI og bluetooth, slik at du er sikret på alle mulige måter.

Det er massevis av plass, og tanken på å sitte her på langtur er intet mindre enn forlekkende.

Er denne SUV-en rett og slett for stygg?

Litt skuffende

Foran er det mye av det samme. Eksklusiviteten kjenner nærmest ingen grenser. Men litt skuffende er infotainmentsystemet. Det virker ikke å være like brukervennlig som for eksempel Audi sitt, et merke som jo faktisk tilhører samme konsern som Bentley.

De to spakene som åpner og lukker luftdysene til klimaanlegget er utsøkte! merke også den elegante og klassiske urskiven over ...
De to spakene som åpner og lukker luftdysene til klimaanlegget er utsøkte! merke også den elegante og klassiske urskiven over ...

Men utover det, virker det meste å være på plass, inkludert head up display. Dessuten kan du bestille eget picknick-sett, som inkluderer flotte krystallglass, sølvbestikk, myke tepper og flotte oppbevaringskofferter.

Hendlene som åpner luftventilene til klimaanlegget er forøvrig verdt en studie alene. Retro-designet treffer blink så til de grader, og toppes av en lekker, analog urskive like ovenfor.

Ingenting er overlatt til tilfeldighetene her. Og det merkes.

Er dette den mest harry SUV-en?

Skyhøy interesse

Bentleys opprinnelige plan var å produsere 3.600 eksemplarer årlig ved fabrikken i Crewe, England. Det ble av mange sett på som for nøkternt. For selv om engelskmennene var tidlig ute med å signalisere at dette kom til å bli kostbare saker, har interessen rundt bilen vært stor. Langt over 10.000 kunder har nemlig bestilt verdensnyheten.

Nå har imidlertid spørsmålet om leveringstid dukket opp. Og selv om produksjonskapasiteten er hevet fra 3.600 til 5.500 biler, er det likevel ikke i nærheten av å ta unna køen av ivrige, og godt bemidlede kjøpere.

Konseptbilen skapte furore da den ble vist