Vi er på Luftkastellet, utenfor Malmø. Volvo har flydd inn biljournalister fra en rekke land som får være med på premieren til en bilmodell de venter seg svært mye av.

Volvo har allerede lansert to store bilnyheter i år: Sedanen S90 og stasjonsvogna V90. Nå kommer en spesialmodell som kommer til å bli svært viktig de kommende årene: Nemlig V90 Cross Country.

Dette blir en norsk familiefavoritt

Stor suksess i Norge

Dette er "offroad"-utgaven av V90. Det betyr i praksis at bilen har fått økt bakkeklaring, røffere styling og naturligvis 4x4. Volvo har hatt stor suksess med denne oppskriften i mange år, senest med modellen XC70 som forsvant tidligere i år.

Norske kunder er blant de som virkelig har falt for modellen. Stor og trygg stasjonsvogn med firehjulstrekk er akkurat det mange aktive familier ønsker seg. Hyttevegg-tettheten av XC70 har vært høy i Norge, i mange år. Til sammen er det solgt mer enn 17 000 biler av denne typen her til lands, siden lanseringen i 1997.

Denne Volvoen skal mer enn 10-doble(!) salget

Volvo har lang erfaring med litt høyreiste stasjonsvgoner.
Volvo har lang erfaring med litt høyreiste stasjonsvgoner.

Ingen stor overraskelse

Det er grunn til å vente at det fortsetter, nå som V90 Cross Country er her. Den norske importøren regner med å ha solgt mer enn 600 eksemplarer av bilen, innen nyttår. Det er et svært høyt antall for en bil som koster godt over gjennomsnittet.

Litt mer bakkeklaring er viktig for en del som bruker bilen opp til hytta. Men mest av alt handler dette om image og følelser.
Litt mer bakkeklaring er viktig for en del som bruker bilen opp til hytta. Men mest av alt handler dette om image og følelser.

Utseendet er ingen stor overraskelse. For å si det slik: Det gikk ikke noe stort gisp gjennom forsamlingen da Volvo trakk presenningen av bilen. Dette er som forventet: En V90 som er litt ekstra tøffet opp. Samtidig skiller seg den seg tilstrekkelig mye fra "vanlig" V90, til at den appellerer til de som vil ha noe som skiller seg litt fra mengden.

Innvendig er det ekstra finpuss, som skal gi modellen litt særpreg.

Mer bakkeklaring og litt off road-styling skiller Cross Country-utgaven fra en vanlig V90.
Mer bakkeklaring og litt off road-styling skiller Cross Country-utgaven fra en vanlig V90.

Volvo for deg som vil ha det lille ekstra

30.000 kroner

For Volvo er V90 Cross Country også viktig for imagebyggingen av merket. Svenskene har store ambisjoner om å løfte seg opp på nivå med de tre tyske premiummerkene, Audi, BMW og Mercedes. Den store SUV-en XC90 har lykkes med det, nå er planen å gjøre det samme med V90, opp mot biler som Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse.

Prismessig ligger Cross Country-tillegget på 30.000 kroner. Da får du stylingpakken og høyere bakkeklaring.

Interiøret er i hovedsak likt en vanlig V90 – med bare noen små justeringer.
Interiøret er i hovedsak likt en vanlig V90 – med bare noen små justeringer.

Dette er prisene:

· T5 254 hk automat – Plus-utgave 705.000 kr. Pro-utgave 735.000 kr

· T6 320 hk automat – Plus-utgave 868.000 kr. Pro-utgave 898.000 kr

· D4 190 hk manuell – Plus-utgave 603.000 kr. Pro-utgave 633.000 kr (tillegg for automat 24.000 kr)

· D5 235 hk automat – Plus-utgave 687.000 kr. Pro-utgave 717.000 kr

Prisen på V90 Cross Country starter på 603.000 kroner. 
Prisen på V90 Cross Country starter på 603.000 kroner. 

Mer om XC-historien: Klikk i videovinduet under:

LES MER: Volvo har solgt for nesten en milliard – før lansering

Den beste svenskehandelen: Les mer om XC90 her