De fleste bilmerker opplever at salget kan gå opp og ned . Men maken til den bølgedalen Alfa Romeo har vært nede i de siste årene, er det sjelden vi ser i bilbransjen.

Det har kommet etter at det italienske merket i mange år nesten ikke fikk penger til produktutvikling. Modellutvalget ble stadig tynnere, og bilene eldre.

Her ble Alfa Romeo offer for en rekke strategiske valg som ble tatt etter at Fiat-konsernet (som Alfa er en del av) tok over amerikanske Chrysler. Da brant det mange steder samtidig, og Alfa Romeo havnet i bakleksa.

Jobber på bilen

Nå er det endelig klart for comeback. I år har helt nye Giulia debuterte, og nå har vi også fått en smakebit på en annen modell som blir uhyre viktig for Alfa Romeo i årene som kommer, nemlig SUV-en Stelvio.

Den har vært under utvikling lenge og har i likhet med Giulia blitt utsatt flere ganger. Nylig ble sterkt kamuflerte utgaver knipset under testing, og forleden la Alfa Romeo selv ut en film fra produksjonen av bilen, på sin egen Youtube-kanal.

Her ser vi Stelvio på produksjonsbådet, mens flere arbeidere jobber på bilen. Denne videoen har senere blitt fjernet av Alfa Romeo selv, noe som har skapt spekulasjoner om dette opprinnelig var en glipp.

Stor bilnyhet – ble avslørt av en biltyv!

Tøff konkurranse

Samtidig er det slett ikke utelukket at dette var noe Alfa Romeo gjorde helt bevisst, for å skape blest rundt bilen. Uansett hva sannheten er, har det i alle fall blitt resultatet.

Stelvio skal bygges på samme plattform som Giulia, det betyr at den går i den store klassen for familie-SUVer. Blant mange konkurrenter er biler som Volvo XC60, BMW X3, Audi Q5 og Land Rover Discovery Sport, for å nevne noen.

Men ambisjonen er nok også å stjele kunder fra mer folkelige konkurrenter som Mazda CX-5, VW Tiguan og Ford Kuga.

Vanlig gammel Mercedes? Nei, langt ifra!

Skille seg fra mengden

Imagemessig står Alfa Romeo fortsatt ganske sterkt, men de har en lang vei å gå for å etablere seg som et volummerke. Her er det helt avhengig av å treffe blink med både Giulia og Stelvio.

Ut fra bildet over kan vi se at designet blir sporty. En coupelignende taklinje betyr at mest mulig innvendig plass ikke er prioritert. Her skal nok italienerne appellere til de som vil ha en bil som skiller seg ut fra mengden.

Det er nok også grunn til å vente involverende og lekne kjøreegenskaper, i alle fall til denne klassen å være. Kjøreglede står helt sentralt i Alfa Romeos comebackplaner.

Etter planen skal bilen lanseres i første halvdel av 2017, noe mer konkret vet vi ennå ikke om det.

Vi har testet nye Giulia, her kan du lese hva vi synes

Sedanen Giulia debuterte tidligere i år, og er første bil ut i Alfa Romeos store comeback. 
Sedanen Giulia debuterte tidligere i år, og er første bil ut i Alfa Romeos store comeback. 

Også Maserati kommer med SUV, mange nordmenn har bestilt