Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Selvkjørende biler er noe flere og flere må forholde seg til. Bilbransjen har tatt store steg i retning av såkalt autonom kjøring de siste årene.

Tesla er trolig de som har kommet lengst, og nå tar det det hele ett skritt lenger.

I løpet av de neste 10-14 dagene vil Tesla-eiere kunne oppgradere softwaren på bilene trådløst – hjemme i garasjen sin – til versjon 8.0. Og inkludert i denne er det en betydelig videreutvikling av nettopp Autopilot-systemet.

Se video: Her hindrer Teslas Autopilot en alvorlig ulykke

Radar blir viktigere

Hovedpoenget i den nye oppgraderingen blir at radarene i bilen skal få en mer sentral rolle enn tidligere. Før ble det lagt stor vekt på hvilken informasjon bilen fikk gjennom sine kameraer. Det har vist seg å ikke være tilstrekkelig.

Tesla-sjef Elon Musk er klar med en ny software-oppgradering av Tesla-flåten. Foto: Scanpix.
Tesla-sjef Elon Musk er klar med en ny software-oppgradering av Tesla-flåten. Foto: Scanpix. Foto: Marcio Jose Sanchez

Radarene oppdager og registrerer hindringer i veien med større sikkerhet, opplyser Tesla i et blogginnlegg.

"White list"

Ettersom oppgraderingen benytter seg av utstyr som allerede er på plass, vil alle opptil to år gamle Model S/Model X med radar, dra nytte av oppgraderingen.

8.0 vil også inkludere en "hviteliste". Dette er kort fortalt geokoding av ulike objekter som systemet ikke skal se på som hindringer, enten det er bruer eller store skilt over veien, som kan medføre en unødvendig, automatisk bremsing.

Her kommer Teslas erfaringsbaserte system inn i bildet, og listen over objekter utvides kontinuerlig etterhvert.

Derfor kan denne Teslaen bli historisk i Norge

Skal se framover

Et annet element i oppgraderingen er at radaren gjennom bruk av et "ekko", skal forsøke å se forbi bilen foran deg i veibanen. Det vil den gjøre ved å sende ut et radarekko via bakken, under bilen foran.

Tesla-sjef Elon Musk understreker at dette vil fungere selv når bilen foran er veldig lav.

Slik vil en ha nyttig informasjon også om hva som skjer lenger framme i trafikken.

Forbedret sikkerhet i forbindelse med filskift blir også implementert i 8.0-versjonen.

Krever "svart boks" i selvkjørende biler

Tvinger deg til å stoppe

Tesla forteller at de fleste Autopilot-ulykkene skjer med kunder som betegnes som eksperter. Altså de som kan systemet best. De blir rett og slett for komfortable med å overlate kjøringen til bilen, og mister konsentrasjonen.

Den nye software-oppgraderingen tvinger bilen til å parkere og stoppe, hvis sjåføren ikke responderer på tre meldinger fra bilen om å holde på rattet. Først etter at du har satt bilen i Park, vil du kunne kjøre videre med Autopiloten aktivert.

Dødsulykke kunne vært unngått

Både Model X og Model S med radar montert, vil dra nytte av den siste versjonen av software. 
Både Model X og Model S med radar montert, vil dra nytte av den siste versjonen av software. 

Musk mener allerede at Tesla har de sikreste bilene på markedet, men at de nå vil bli opptil 50 prosent sikrere.

– Med de oppgraderingene vi legger opp til nå, kunne dødsulykken i Florida tidligere i sommer vært unngått, uttalte Musk i natt.

Her er noen andre av over 200 (!) små og store oppgraderinger som kommer i 8.0:

* Adaptive cruisekontroll skal bremse betydelige raskere enn før

* Bilen kjører selv av motorveien om du slår på blinklyset (i neste oppdatering, 8.1, vil bilen kunne svinge av motorveien helt på egenhånd, hvis navigasjonen sier det)

* Bilen registrerer om et kjøretøy foran har på blinklyset og skal inn i ditt kjørefelt

Volvo sier at Teslas Autopilot er farlig