Martin er særlig fornøyd med én ting

Har siklet på den helt spesielle Audien siden han var 16...

Tro det eller ei - men dette er faktisk en av Audis villeste biler. Da den ble introdusert i 2001, var det mange som satte kaffen i halsen. Med 380 hk er den en skikkelig bølle. Foto: Privat
Tro det eller ei - men dette er faktisk en av Audis villeste biler. Da den ble introdusert i 2001, var det mange som satte kaffen i halsen. Med 380 hk er den en skikkelig bølle. Foto: Privat

Audi har etterhvert gjort stor business av å presse inn overdimensjonerte motorer i vanlige familiebiler. Men få ganger var resultatet av denne øvelsen like sjokkerende for omverdenen som da de gjorde det med modellen A4 tidlig på 2000-tallet. Første generasjon RS4.

Her var det altså en helt vanlig stasjonvogn – som hadde en helt uvanlig motor. Tidligere hadde en gjerne hatt mellom 200 og 300 hk i S- og RS-modellene. I denne gikk en bananas! 2,7-liters motor med biturbo og vanvittige 380 hk var fasit. Da var det ikke mange bilene som holdt følge ...

Porsche-killer

Tenk deg følelsen i 2001: Det står en helt "vanlig" stasjonsvogn ved siden av deg i lyskrysset, mens du selv sitter bak rattet i en Porsche 911. Så blir lyset grønt, og mens du fortsatt forsøker å finne ut hva som skjedde, forsvinner stasjonvogna i horisonten med et brøl.

Det var kanskje ikke så overlegent, men jo, denne Audien var en vaskeekte Porsche-killer!

Audi-versting blir nesten 500.000 kroner billigere

Guttedrøm

Første generasjon RS4 har således en spesiell plass i Audi-historien. Sammen med RS2 – som jo faktisk var et samarbeid med nettopp Porsche.

Ikke så rart, da, at mange drømte om å få seg en slik i garasjen.

Martin Flønes fikk realisert guttedrømmen – som 22-åring. Og best av alt: Bilen er helt original, slik entusiastbiler helst skal være ...

Familiebil og snerrende sportsbil – i ett

Om du legger merke til detaljene, er det mulig å skille en vanlig A4 fra en RS4. Merk for eksempel de store luftinntakene i spoileren foran, bredding av hjulbuene, matt alu på speilhusene og de originale RS-felgene.
Om du legger merke til detaljene, er det mulig å skille en vanlig A4 fra en RS4. Merk for eksempel de store luftinntakene i spoileren foran, bredding av hjulbuene, matt alu på speilhusene og de originale RS-felgene.

Eieren:

Navn: Martin Flønes

Alder: 22 år

Bosted: Mjøndalen

Litt om meg selv: Jeg er en Audi-entusiast. Kjøpte meg en A4 B6 2001-modell 1.8 T Quattro i 2013, og da ble jeg solgt. Trekk på alle fire hjul og gode kjøreegenskaper er viktig! Solgte A4en da jeg fant ut at jeg skulle skaffe meg en Audi A5 3.0 tdi quattro. Det var en utrolig morsom bil, med sine 239 hk og 500 nm gikk den veldig godt. Optimaliserte motoren til ca 300 hk og 600 nm. Må si det var en momentgris uten like!

Men så kommer vi til her jeg er nå, den store guttedrømmen fra jeg var 16 år gammel, første generasjon Audi RS4.

Jeg er meget stolt over bilen, jeg gliser hver gang jeg blir sugd tilbake i setet med et lite gasspådrag. Bilen er 100 prosent original og det er noe jeg mener er viktig for en slik klassiker.

Dette er alt annet enn en vanlig familiebil

Bilen: Audi

Merke, modell: RS4 B5 2001

Hvor lenge har du eid den? Siden starten av desember 2015

Hva har du gjort med den? Montert EZlip, lakkert calipperne røde, foliert interiør listene og satt på RS4-merke i grillen og på bagasjeluken.

Liker best med bilen: Liker den breie looken og at den er 100 prosent original, unntatt de få modifikasjoner jeg har gjort utseendemessig. Liker også glansen jeg har fremhevet etter MANGE timer med polering i garasjen.

Liker minst med bilen: At den har gått 220.000 km.

Beste opplevelse med bilen: Da jeg åpnet garasjeporten dagen etter jeg hadde fått den hjem, og fant ut at det ikke var en drøm!

Framtidsplaner for bilen: Jeg må med tungt hjerte selge bilen til fordel for nyere Audi.

Drømmebil: Audi RS6, Urquattro, RS5 og Porsche 911 Turbo S

Annet: Bilen er importert fra Sveits november 2015, er tre eiere med meg om jeg ikke tar feil.

Fordelen med Audis mest sportslige modeller, er at de har firehjulsdrift. Da er de litt lettere å leve med på vinterføre i Norge.
Fordelen med Audis mest sportslige modeller, er at de har firehjulsdrift. Da er de litt lettere å leve med på vinterføre i Norge.

Så lite koster Audi-verstingen nå