I dag har vi blitt godt vant med å bli fortalt hvor vi skal kjøre, ofte av en hyggelig (men bestemt) kvinnestemme. Du kan sågar få lagt inn en rekke ulike stemmer – alt fra Homer Simpson til Jeremy Clarkson.

Men selv om vi i dag tar dette som en selvfølge, har det vært noen tøffe tak underveis.

Det fikk BMW oppleve på midten av 90-tallet. Den tyske premiumbilprodusenten var nemlig tidlig ute med navigasjonssystem i sine biler. Også den gang var det en kvinnestemme som forklarte hvor du skulle kjøre. Men ganske raskt begynte tyske menn å ringe i harnisk ...

Hvorfor er navigasjon så dyrt?

Utenkelig

Årsaken? Jo, det "sterke kjønn" var på ingen måte klare for å bli fortalt hvor de skulle kjøre av en kvinne. Maken til frekkhet!

Dermed ringte de, i hopetall, og øste ut av seg sin frustrasjon.

Og hva gjorde BMWs ansatte? Jo, de forsøkte å roe ned så godt de kunne – ved å forsikre om at det var menn som bygde bilene og menn som stod bak teknikken. En ond sirkel av kjønnsdiskriminering, der altså.

Sånn kan det gå når du hører på GPS-en

Måtte endre

Til tross for alle bortforklaringene fra BMW, var det ingen annen utvei enn å kalle tilbake GPS-systemet i 5-serien.

Problemene med BMWs kvinnelige navigasjonsstemme ble imidlertid raskt borte.

I dag er det kvinnelig stemme på de aller fleste navigasjonssystemene i moderne biler. Det er rett og slett fordi forskning viser at en kvinnestemme er mer behagelig å lytte til.

Navigasjon: Stadig flere sliter med dette

Professor

Hele fadesen er blitt kjent, blant annet i en bok skrevet av professor ved Stanford university, Clifford Nass. Han studerer hvordan mennsker reagerer på og forholder seg til ny teknologi.

Den spesielle historien rundt BMW er omtalt i en av hans bøker, "The Man Who Lied to His Laptop" (mannen som løy til sin bærbare PC), og han snakket også nylig om den spesielle episoden i et radioprogram.

Navigasjon: Dette kan du fint klare deg uten