Billig folke-SUV fra Porsche, med firesylindret motor og teknikk hentet fra konsernbroder Audi Q5. Det var det mange som så for seg før Porsche Macan ble lansert i 2014.

Kanskje ikke helt feil, men også lysår i fra å være riktig. Ja – den kan leveres med firesylindret motor også, og den deler noe av teknikken med nevnte Q5 fra Audi.

Men ut over det har Porsche Macan har etablert seg som sportsbilen i SUV-segmentet, siden debuten har den satt standarden i klassen for både ytelser og kjøreegenskaper. Nå høynes nivået enda et hakk med introduksjonen av Porsche Macan Turbo Performance Package.

Det vil i prinsipp si det vi kjenner som "Turbo S" på 911, Panamara og Cayenne. Men det er bare de tre modellene som får bruke det navnet. Av grunner vi ikke kjenner til må Macan og nye 718 nøye seg med Performance Package. Vi antar allikevel at de fleste forstår hva benevnelsen innebærer...

Interiøret i Macan Performance Package hinter helt klart mot det sporty. 
Interiøret i Macan Performance Package hinter helt klart mot det sporty. 

+ 40 hestekrefter

Performance Package vil altså være en egen modell i motorprogrammet, og selv om blokka er identisk med Macan Turbo, er ytelsene opp enda ett hakk. Med hele 440 hk (40 hk mer enn Macan Turbo), og et dreiemoment på 600 Nm (en økning på 50 Nm) har modellen ytelser som er ekstreme i segmentet.

Omsatt i prestasjoner betyr det 0-100 km/t på 4,4 sekunder (en reduksjon på 0,4 sekunder), og en toppfart på 272 km/t (en økning på 6 km/t). Dessuten har akselerasjonen i mellomregisteret fra 80 til 120 km/t blitt redusert med 0,2 sekunder, til 2,9 sekunder.

Det er ikke bare motoren som får et løft i Macan Turbo Performance Package. Et nyutviklet bremsesystem er også på plass, understellet er senket, sportschassis, Sport Chrono-pakke og sportseksos er standardutstyr. Den syvtrinns PDK-kassen er også optimert for å lynrask responstid.

Denne Porschen kan være veldig dårlig nytt for Tesla

Det er ikke bare motoren som er oppdatert på den nye "verstingen" fra Porsche. Bremser, eksos og girkasse er også optimalisert.
Det er ikke bare motoren som er oppdatert på den nye "verstingen" fra Porsche. Bremser, eksos og girkasse er også optimalisert.

Turbo-suksess i Norge

– Porsche Macan Turbo er en helt ekstrem bil. Den ser ut som en SUV, men kjører fra lave sportsbiler på bane. Når vi nå kan levere enda et hakk mer ytelse, forsterker vi ytterligere denne unike posisjonen, sier administrerende direktør i Porsche Norge, Morten Scheel.

– At konseptet har vært en suksess er tydelig å se i salgstallene, over 80 Porsche Macan Turbo er solgt i Norge siden lanseringen i 2014, vi regner med at interessen blir stor rundt den nye Macan Turbo Performance Package» fortsetter Scheel.

Bilen vil være tilgjengelig hos norske Porsche-forhandlere tidlig i desember 2016.

Macan Turbo Performance Package koster fra 1.510.000 kroner. Den prisen må sies å være både langt unna billig og folkelig. Men at det blir er en uhyre morsom bil er det liten tvil om. For som så ofte før; smaker det – så koster det...

Les også: Porsche Cayenne - Hva gjør brukt drømme-SUV med lommeboken?