Klarer du å gjette hvem denne bilen kommer fra?
Nå er det lenge siden de forsvant fra Norge.
Det er en stund siden Lada var relevant på det norske markedet. I dag er det bare vitsene som er tilbake, og de ser ut til å ha vesentlig lengre levetid enn bilene.
Men selve merket Lada har mer enn lang levetid. Det eksisterer i beste velgående i Russland, og de lager til og med gode gamle Niva ennå.
Men de gjør mer enn som så. Lada har flere modeller på det russiske markedet, og med penger fra Renault-Nissan gruppen har de fått både moderne teknologi, samt høy kompetanse innen produksjon og utvikling.
Fra Taiga til Vesta
Modellutvalget består av Largus, som er basert på gamle Dacia Logan MCV. I tillegg kommer Granta, som kan leveres med automatgir. Videre har man den mindre Kalina, som også kommer i en kul Cross-versjon.
Flere og flere kjøper bil på nettet
Vesta er den mest moderne bilen i flåten, og gikk i produksjon i slutten av 2015. Den ble designet av Steve Mattin (som kom fra Volvo), og har multimediasystem og moderne motorer. Eldst i flåten er Taiga 4X4, som man har bygd siden 1977, og som er bedre kjent under sitt gamle navn Niva.
Flere konsepter i Moskva
På bilutstillingen i Moskva viste man konseptet XCODE (som vi har skrevet om før), samt en sportsutgave av Vesta (Sport Concept) og to Vesta Cross Concept (stasjonsvogn og sedan).
Som om ikke det var nok hadde man også to ulike versjoner av XRay, Cross og Sport Concept. Vanlig XRay gikk i produksjon tidligere i år, som en hatchback med design av Steve Mattin, og bygd på Dacia B0-plattformen.
Blir aldri feil på russiske veier
Med andre ord har Lada et variert modellutvalg, og konseptene som ble vist i Moskva var alle svært realistiske med tanke på produksjon.
Her er bilen som har doblet salget i Norge
Det betyr at de to Vesta Cross Concept-bilene, både sedan og stasjonsvogn, har en god sjanse til å ende opp i salgslokaler til neste år. Høy bakkeklaring og beskyttelsesdeksler i plast blir ALDRI feil på russiske veier.
Heller ikke feil i Norge
Men det blir for så vidt aldri feil på det norske markedet heller. Man får kjøpt Lada i Sverige, hvorfor ikke her hjemme? Med en gunstig pris, bør jo produktet kunne selge når det ser ok ut, og i tillegg har en moderne plattform med motorer som tilfredsstiller de siste EU-kravene.
Mange nordmenn kunne nok tenkt seg stasjonsvognen Vesta SW Cross Concept med en hyggelig prislapp, hvis den ble solgt gjennom forhandlere her hjemme.
En av Norges billigste biler blir ny