Volvo har tradisjonelt vært kjent for å lage solide, gode og slitesterke biler.

Man kan si mye pent om Volvo Amazon, 850, XC70 og 240, men når det gjelder akkurat det med soliditet og slitestyrke så er det nok ingen andre av de nevnte Volvo-legendene som rekker Volvo Duett til knærne en gang.

Mange mener at dette rett og slett er verdens beste bil. Punktum.

En slik påstand er selvfølgelig vanskelig å både bevise og å motbevise. Men at bilene er – eller skal vi si var – svært gode, er det liten tvil om.

Men det er som kjent slik at en «skigard kan ikkje vara evig». Slik er det også med Volvo Duett. Dette eksemplaret av Volvo-klassikeren ser ut til å ha båret mange tunge bører på sine skuldre siden den blank og fin trillet ut av fabrikkportene i 1958, altså for nesten 60 år siden.

Det er vel slik sett på tide å la den få gå av med pensjon, og nyte gode dager med litt lettere last.

Selges for 12.000 kroner

Dette eksemplaret trenger rett og slett rikelig med omsorg og kjærlighet om den skal kunne gjenoppstå med noe i nærheten av fordums glans.

Den ser ganske så sliten ut både utvendig og innvendig. Rust finnes også. Så selv om bilen, som er til salgs, er billig – 12.000 kroner er det som forlanges, så kreves det en del påkost og jobb her.

Heldigvis er bilene enkle å skru på. Deletilgangen er også god da det de siste årene har blitt igangsatt en betydelig nyproduksjon av en del deler.

Vi vil tro at de doble bakdørene har blitt flittig brukt og at mange tunge lass har funnet veien inn og ut gjennom dem. Faksimile fra AutoDB.no
Vi vil tro at de doble bakdørene har blitt flittig brukt og at mange tunge lass har funnet veien inn og ut gjennom dem. Faksimile fra AutoDB.no

Se hele annonsen og alle bildene her:

Selgeren fra Fredrikstad er sparsom med opplysninger om bilen, men bildene taler på sett og vis for seg selv, om man tar seg tid til å granske dem litt nærmere.

Volvo 760: Luksus-Volvoen er blitt veteran!

Duett – to biler i ett

Bilen har forresten E-skilter og det kan tyde på at den startet livet i Lillehammer eller Gudbrandsdalstraktene. Fargekombinasjonen på dette eksemplaret er også klassisk. Rød med beige belte.

Duett var et ganske vanlig syn på veien den gang. Enten som staselig familiebil – eller som en trofast sliter av en arbeidsbil, med oppgaver som innimellom hadde passet bedre for en traktor eller lastebil.

Navnet Duett har den fått nettopp av samme grunn. Dette var to biler i ett. Arbidsbil og finbil. Noen mener også at den med det var verdens første flerbruksbil.

Volvo Duett ble produsert fra 1953 til 1969. Den har vesentlige likheter med personbilen Volvo PV og kan derfor, i alle fall delvis med rette, betraktes som stasjonsvognutgaven av PV-en.

Noen bildrømmer bør man helst holde for seg selv

Originalt reklamebilde for Volvo Duett fra 50-tallet. Kan det være dette bildet som en gang i tiden fristet kjøperen av eksemplaret som er til salgs? Vedkommende valgte i alle fall samme fargekombinasjon. 
Originalt reklamebilde for Volvo Duett fra 50-tallet. Kan det være dette bildet som en gang i tiden fristet kjøperen av eksemplaret som er til salgs? Vedkommende valgte i alle fall samme fargekombinasjon. 

En klassiker som bør på veien igjen

Men én forskjell er helt vesentlig. Duetten har nemlig separat ramme og er derfor enda mer robust enn PV, selv om den også var en seig djevel.

Bilen i denne annonsen er som nevnt en 1958-modell. Det betyr delt frontrute, det gamle dashbordet og B16 motor (1,6-liters motor) på 60 hk. Så her snakker vi om en ekte klassiker!

Vi håper så klart at en eller annen barmhjertig sjel dukker opp og gir den gamle sliteren nytt liv, slik at den om ikke altfor lenge blir å se på landeveien igjen.

Les også: Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo