Bugatti er et navn som klinger riktig og har mange gode assosiasjonene: Fart, design, historikk og eksklusivitet. De har alt. I rikt monn.

De har imidlertid ikke en bred modellrekke å velge mellom. De har EN bil. Før var det Veyron. Nå er det Chiron.

Det regnes av mange som verdens aller råeste bil. Og det skulle da også bare mangler. Med en teoretisk toppfart på 460 km/t og 1.500 hk, er det lett å forstå at dette er noe utenom det vanlige.

Som liten pleide jeg alltid å sjekke hvor høyt speedometeret på en bil gikk. Denne ville nok fått meg til å sperre opp øynene: 500 km/t!

Det er nok denne vinkelen de få som er så heldige å møte en Chiron i trafikken vil få se – i det den passerer deg.
Det er nok denne vinkelen de få som er så heldige å møte en Chiron i trafikken vil få se – i det den passerer deg.

Luksusen og de ekstreme ytelsene gjenspeiles naturlig nok i prisen ...

Her er den: Verdens raskeste superbil

31 millioner kroner

Her må du ut med rundt 2,4 millioner Euro – før norske avgifter og moms. Når alt er tatt inn i regnestykket, kommer doningen på 31 millioner norske kroner.

Hvis du er blant dem som da tenker: "Det var da ingen upris for en bil. Den skal jeg ha!", så må du kanskje tenke om igjen.

Penger i seg selv er nemlig ikke nok.

500 biler

500 biler skal lages. Rundt 30 prosent av disse er allerede reservert ved lanseringen. Og Bugatti selv sitter ikke og venter på potensielle kunder, de oppsøker dem. De har nemlig ganske god kontroll på hvem som har råd til og "fortjener" en slik bil.

– Våre kunder er bilsamlere. De har gjerne over 40 biler, to fly, flere yachter, en kunstsamling og eiendommer spredt rundt om i hele verden, forteller Stefan Brungs, en av svært få som jobber med salg av Bugatti Chiron.

Her står Bugatti Chiron pakerte utenfor Bugatti-familiens gods i Molsheim i Frankrike. Hit tar Bugatti med sine potensielle kunder for å gi dem en smakebit av merkets unike historie ...
Her står Bugatti Chiron pakerte utenfor Bugatti-familiens gods i Molsheim i Frankrike. Hit tar Bugatti med sine potensielle kunder for å gi dem en smakebit av merkets unike historie ...

Vi har kjørt årets kuleste sommerbil

Besøker fabrikken

De som har bestilt en Bugatti får også besøke det kjente Molsheim-godset i Frankrike, som tilhørte Bugatti-familien. Det var her hele eventyret startet. Besøket og omvisningen kan vare i alt fra fem minutter til fem timer, avhengig av kunden.

Deretter går turen videre til "fabrikken", der bilene settes sammen for hånd.

Mulighet for prøvekjøring er der også. Potensielle kunder kan til og med rase fra seg litt på en flystripe i nærheten. Prinsippet her er enkelt –krasjer du bilen, må du betale. Heldigvis har det ikke vært noen ulykker. Så langt.

Dette er Broom de første i verden som gjør

Oppfølging

Når du så har bestemt deg, er det tid for å spekke opp bilen, med tanke på farge og utstyr. Akkurat det med farge og skinn er FULLSTENDIG opp til kunden. Du kan gjøre nesten nøyaktig hva du vil.

Bilen kan også leveres til kunden hvor som helst i hele verden, men Bugatti anbefaler i utgangspunktet at overleveringen skjer nettopp ved Molsheim-godset. For å gjøre det så minneverdig som mulig.

Når overleveringen er ferdig, står Bugatti klar til å fly verden rundt og hjelpe deg om noe skulle gå galt. De kan også sørge for å flytte bilen fra land til land når du skal på ferie, eller lignende.

Bugatti vet hvordan de skal ta vare på kundene sine.

Du kan skreddersy din Chiron mer eller mindre akkurat slik du selv ønsker. Ser du speedometeret? Det går til 500 km/t ... 
Du kan skreddersy din Chiron mer eller mindre akkurat slik du selv ønsker. Ser du speedometeret? Det går til 500 km/t ... 

Her er norsk pris på verdens raskeste bil