Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Nå trenger jeg deg. Jeg er det motsatte av handy-man og i det siste har vår bil hostet harket og ikke gått som den skulle. Det virket som den hadde både astma og kols.

Jeg klarte etter noe om og men å peile oljen. Den var helt grå-hvit og tykk, i tillegg var det altfor mye på olje-stikken. Selv jeg forstår da at noe er galt, men håper det ikke er alvorlig. Regner kanskje med at du har en forklaring på dette fenomenet og om hva som må gjøres? Hilsen Per Martin.

Benny svarer:

Hei Per Martin. Jeg er redd jeg har dårlige nyheter til deg. Her har du et problem - et dyrt et. Slik jeg forstår deg, har du fått kjølevæske i motoroljen. Da er noe alvorlig galt.

Når man får lysbrun "krem" på peilepinnen, skyldes det at olje og kjølvæske har blitt pisket sammen.

Du må i alle fall ikke kjøre mer med bilen før dette er fikset opp i. Det kan bare gjøre vondt til verre. Kjølevæske i motoroljen gjør at motoren får kraftig redusert både smøring og kjøling. Et kostbart totalhavari kan bli følgen.

Om bilen din er utstyrt med oljekjøler hvor motoroljen kjøles av frostvæsken, så kan det være en lekkasje her.

Men jeg har vel så mye tro på at det er en defekt toppakning som er årsaken til elendigheten du opplever. Kanskje også med et skjevt eller sprukket topplokk i tillegg.

Som du forstår, må dette demonteres for å finne ut hvor feilen ligger. Dette er om man ikke er god til å skru og har god peiling selv, en jobb som bør utføres av et verksted.

Ettersom du ikke sier noe om hverken biltype eller hvilken motor du har, er det vanskelig å estimere noen pris her. Men at dette er en relativt kostbar affære er det liten tvil om. I alle fall om vi snakker sprukket topplokk også. Vi få håpe at det ikke er så ille.

Mye tyder kanskje på at du har kjørt med dette en stund også. Det kan også ha medført andre skader på veivaksel og kamaksel eller lagrene til disse. De bør sjekkes. Men vi tar ikke sorgene på forskudd. Vi satser på at en ny toppakning, en god rens av motoren og ny olje, nytt filter og ny frostvæske vil fjerne både astma, kols fra bilen – og bekymringene fra bileieren.

Ønsker lykke til!

Les også: Slik halverte Per utgiftene til drivstoff

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen.

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under