Akkurat ute: Dette er SUV-en konkurrentene frykter

Debuterer denne uken.

Skoda gir oss første smakebit på interiøret i sin nye Kodiaq. Hvordan ser ut utvendig, fikk vi en (kamuflert) forsmak på under avslutningen av årets Tour de France.
Skoda gir oss første smakebit på interiøret i sin nye Kodiaq. Hvordan ser ut utvendig, fikk vi en (kamuflert) forsmak på under avslutningen av årets Tour de France.

Skoda gjør seg klare til å gå inn i en helt ny bilklasse når de straks skal lansere den store SUV-en Kodiaq.

Den vises første gang i Berlin denne uken. Og i forkant av det har Skoda akkurat sendt ut flere interiørbilder av bilen som kan komme til å bli svært brysom for konkurrentene.

Her kommer nemlig Skoda med en modell som skal utfordre de fleste av dem på både plass og praktiske løsninger, men til en pris som garantert kommer til å bli mye lavere enn de fleste andre modellene i segmentet. Denne blir en real utfordring for de mer folkelige av dem, men ambisjonen er også å stjele salg fra premiummerkene.

Kjenner igjen mye

Med en lengde på 4,7 meter, er Kodiaq en røslig bil, med plass til sju og fortsatt en god del bagasje. Eller du kan kjøpe den som femseter, og ha voldsomme 720 liters bagasjerom.

Bildene fra Skoda viser at baksetene kan felles ned i gulvet, slik at det blir helt flatt. De opplyser ikke noe om bagasjeromsvolumet med alle sju setene i bruk, men litt bør man kunne få med seg da også.

Dashborddesignet byr ikke på noen overraskelser. Her kjenner vi igjen mange elementer fra øvrige biler fra Volkswagen-konsernet. Det er naturligvis en viktig faktor når Skoda skal holde prisene nede.

Plassen ser bra ut, også for de to som skal sitte helt bakerst. Alle baksetene kan felles flatt ned i gulvet.
Plassen ser bra ut, også for de to som skal sitte helt bakerst. Alle baksetene kan felles flatt ned i gulvet.

Glem Skoda-vitsene – nå står vi i kø for denne

Ny designretning

Samtidig nyter merket godt av teknologi som gjerne har debutert på dyrere biler først. Det er grunn til å vente at Kodiaq kommer med siste nytt av sikkerhetsteknologi, i tillegg til at man kan fullspekke bilen med luksus- og komfortutstyr, hvis man ønsker det.

Her er Kodiaq fra Tour de France.
Her er Kodiaq fra Tour de France.

I forbindelse med avslutningen av årets Tour de France (der Skoda har vært bil-sponsor i 13 år), viste de fram en godt kamuflert Kodiaq utvendig.

Designet handler blant annet om mer sporty og skarpere linjer enn det vi forbinder med merket i dag.

Kodiaq er en voksen SUV og her gjør de ingen forsøk på å kamuflere størrelsen. Tvert imot.

Her er det plass! Nærmere bestemt 720 liter hvis du kjøper den som femseter.  Foto: Photo: IvoHercik.com
Her er det plass! Nærmere bestemt 720 liter hvis du kjøper den som femseter.  Foto: Photo: IvoHercik.com

En av de smarteste, vi ga den terningkast 6

Oppkalt etter en bjørn

Men selv om designet blir tøffere og mer særpreget, betyr ikke det at Skoda skal slutte å gi mye bil for pengene. Posisjonen som det mest prisgunstige merket i VW-familien skal videreføres. I praksis slik at Kodiaq på pris skal kunne konkurrere mot biler i klassen under.

Kodiaq-navnet refererer forresten til kodiakbjørnen som lever på øya med samme navn ved Alaskas sørlige kyst og stavemåten er hentet fra urbefolkningens språk – alutiiq.

Første visning er altså straks i Berlin. Den offisielle debuten skjer på bilutstillingen i Paris i september. Det er ventet at Skodas nye SUV kommer til Norge tidlig i 2017.

Sjekk denne: En ulv i Skoda-klær!

Dashbordet byr ikke på store overraskelser. Her er praktisk funksjon det viktigste.  Foto: Photo: IvoHercik.com
Dashbordet byr ikke på store overraskelser. Her er praktisk funksjon det viktigste.  Foto: Photo: IvoHercik.com

Dette er virkelig fornuftig bil til en rimelig penge