Dette kan bli en av verdens dyreste biler
Heftig konseptbil fra Bugatti.
Bugatti er en av verdens mest eksklusive bilprodusenter. Etter en innholdsrik (og turbulent) historie, ble de overtatt av Volkswagen-konsernet tilbake i 1998.
De som trodde VW skulle sette i gang storproduksjon av Bugattier, tok imidlertid feil. Nei, her handlet det mer om helt ekstreme ambisjoner, og utvikling av en bil verden ikke hadde sett maken til.
Helt ekstrem superbil
Veyron het den. Produksjonen av superbilen med 1001 hestekrefter startet i 2005, og gikk fram til i fjor.
Nå er Bugatti i gang med oppfølgeren, som heter Chiron. Også det er en helt ekstrem superbil, og i likhet med Veyron skal den bare produseres i noen hundre eksemplarer.
Men parallelt med dette jobber Bugatti også med andre ting. Konkret handler det om konseptbilen Galibier som ble ble vist første gang i 2009. Da var planen å sette den i produksjon, og lage 3.000 eksemplarer, fordel over åtte år.
Ikke råd til verdens raskeste? Lag den selv!
Koste rundt 20 millioner
Så ble det endringer i ledelsen hos Bugatti. Galibier-planene ble lagt i en skuff og Bugatti bestemte seg for å kun satse på én modell.
Men nå skjer det altså ting. Ifølge britiske Autocar er Galibier tilbake på agendaen hos Bugatti. Det skjer etter mange diskusjoner rundt Bugattis framtid i VW-konsernet. En av utfordringene er økonomien til merket. Så langt har VW svidd av flere hundre millioner på Bugatti. Særlig etter Dieselgate, er det vanskelig å forsvare. VW-ledelsen ønsker seg nå at Bugatti skal kunne tjene inn sine egne kostnader, og da må de rett og slett produsere flere biler.
Galibier var opprinnelig tenkt som en konkurrent til merker som Rolls-Royce og Bentley. Etterspørselen etter eksklusive biler øker på verdensbasis, slik sett regner man med at det vil være et potensiale for en stor og eksklusiv personbil fra Bugatti, med prislapp på rundt 20 millioner kroner. Da vil Galibier bli en av verdens dyreste biler.
Volkswagen kutter over 40 modeller
Skreddersy for kundene
Planen skal være å bruke en plattform utviklet av Porsche og på den måten spare utviklingskostnader. Galibier kan også dele teknologi med Chiron. Ut over dette er det helt sikkert snakk om stor grad av håndbygging og skreddersøm. Kundene vil ha stor valgfrihet og får bilen slik de vil ha den.
Designet vil helt sikkert også få endringer, i forhold til konseptbilen som tross alt er blitt syv år gammel. Men det er grunn til å vente av hovedtrekkene består utvendig. På interiørfronten har det skjedd mye siden 2009, særlig på infotainment og bruk av skjermer. Her må man med andre ord gå tilbake til tegnebrettet og gjøre endringer.
Les mer om Chiron og hva den skal koste her: