Flere og flere kjøper bil på nettet

Bilkjøp er ikke hva det en gang var.

Flere og flere av oss ser knapt noen bilselger når vi skal ha ny bil. VW er blant de norske importørene som er i gang med å teste salg av biler på nett og har så langt solgt 55 Golf GTE på denne måten. 
Flere og flere av oss ser knapt noen bilselger når vi skal ha ny bil. VW er blant de norske importørene som er i gang med å teste salg av biler på nett og har så langt solgt 55 Golf GTE på denne måten. 

Nybilkjøp på internett startet for alvor med Tesla. Den amerikanske elbilprodusenten har en konfigurator der du spekker opp bilen slik du vil ha den, og til slutt bare velger "bestill". Og vips, så er nybilkjøpet gjort.

Tusenvis av norske kunder gjorde akkurat det, uten å ha kjørt, sittet i eller en gang ha sett den aktuelle bilen i virkeligheten.

Noe av forklaringen ligger i at vi blir tryggere og tryggere på netthandel. Men det handler også om tillit til produsenten.

Nybilsalget setter rekord – beste siden 1986

Volvo fulgte opp

Konfiguratoren til Tesla var bare starten. Nå har flere av de store og tradisjonelle merkene kastet seg på trenden for fullt.

Volvo opplevde voldsom respons da de la ut en spesialversjon av andre generasjon Volvo XC90, kalt First Edition, for salg på sine nettsider.

De 1.000 eksemplarene som var tilgjengelig, ble borte på et blunk.

Informasjonssjef for VW i Norge, Anita Svanes.
Informasjonssjef for VW i Norge, Anita Svanes.

VW med pilotprosjekt

VW er også med på bølgen. Deres bestselger, Golf, kommer nok en gang til å bli landets desidert mest solgte bil.

Nå har den norske importøren startet fire ulike pilotprosjekter, knyttet til nettsalg.

– Hvor raskt vil utviklingen gå mot at storparten av kundene gjør hele kjøpsprosessen på nett?

– Det er vi også spente på. Vi lærer stadig av de ulike prosjektene vi har satt i gang. Og per nå har vi solgt 55 Golf GTE via nettsalg, forteller informasjonssjef for VW hos importøren Harald A. Møller AS, Anita Svanes.

Vil nekte Tesla å selge bilene sine

– Store endringer

Brooms bilekspert, Benny Christensen, er ikke i tvil om at det er en markant endring i kjøpsvanene til folk. Også på en så stor investering som bil er.

– Terskelen for å kjøpe en bil på nett, er langt lavere enn for bare noen få år siden. Folk flest har god tillit til nettsalg, og ikke minst til bilprodusentene. De vet omtrent hva de kan forvente. Men det er klart, ved å kjøpe bil på denne måten, kan du også risikere å bli overrasket.

Verdens dyreste SUV utsolgt i Norge

Leter på nett

Broom-Benny forteller at mange er på nettet for å orientere seg om et bilvalg uansett, og at veien videre til å handle, da blir kortere.

– Tesla var pionerer på dette området også. Men her vil nok bransjen som helhet komme seg på banen ganske raskt. De som lykkes, er de som i størst grad klarer å tilpasse seg en ny - og langt mer teknologisk hverdag, sier han.

Dette kan være framtidens bilhandel