Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vanligvis er det slik at kjøpere må overtales av bilprodusentene til å velge akkurat deres biler. Derfor er det mye annonsering og markedsføring av nye modeller.

Men det er ikke på samme måte for alle biler. Ford, som jo i utgangspunktet er et folkelig bilmerke, har én bilmodell som går rett inn i den eksklusive gruppen av superbiler: Nemlig Ford GT.

Den er klar i ny utgave, men produksjonen er begrenset. Svært begrenset. 250 eksemplarer årlig, faktisk.

I utgangspunktet skulle bilen bare produseres i to år, men på grunn av enorm pågang, blir produksjonen utvidet med ytterligere to år.

Kjøpere har stått i kø, og må altså søke om å kjøpe den. Med så lav produksjon sier det seg selv at tusenvis får søknader blir avslått. Men nå forteller Ford at én kjøper i Norge har fått innvilget en GT.

Rikingene står i kø for å kjøpe denne

Leveres neste sommer

Den ekstreme millionbilen er kjøpt av en nordmann med sans for noe av det råeste bilverdenen kan by på akkurat nå, skriver Ford i en pressemelding.

– Vi kan bekrefte at en svært bilinteressert nordmann har søkt om og fått innvilget sin søknad om å kjøpe vår stolthet, Ford GT. Den skal etter planen leveres neste sommer, sier administrerende direktør hos Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Denne gamle Forden satte auksjonsrekord

4,7 millioner – før avgifter

GT-en har over 600 hk, er bygget i karbon og byr på absolutt alt av det siste innen teknologi. Men så er det heller ingen billig affære.

– Ford anslår bilens startpris før moms og avgifter fra i overkant av 4,7 millioner norske kroner, forklarer Fords administrerende direktør.

Trolig vil også en annen norsk kunde få mulighet til å kjøpe en bil produsert i 2018, etter å ha lagt inn sin søknad.

– Ford har ikke laget GT for at den skal stå gjemt bort i en garasje som et investeringsobjekt. Den nye supersportsbilen skal bli sett, hørt og kjørt. Det er noe av grunnen til at vi har en søkeprosess for å få tilgang til å kjøpe bilen. Ford GT er summen av alt vi er gode til i Ford, sier Per Gunnar Berg.

Vanlig gammle Ford? Nei, denne gikk for en formue

Klarer ikke å tilfredsstille markedet

Hele 6.506 personer søkte om å få kjøpe en av de første 500 bilene som ble lagt ut for salg. Mer enn 200.000 har bygget sin egen versjon av drømmebilen på fordGT.com.

– Vi klarer rett og slett ikke å bygge mange nok biler til å tilfredsstille markedet. Vi ønsker å holde Ford GT eksklusivt, men har valgt å opprettholde produksjonen i to ekstra år for å tilfredsstille våre mest lojale Ford-ambassadører, sier Berg.

Ny runde i 2018

I tillegg til de 500 bilene som skal produseres de neste to årene, vil det første av de to ekstra produksjonsårene, som har blitt annonsert, gå med til å prioritere biler til kunder fra de som står på venteliste fra første runde, men ikke har fått bil.

I 2018 vil Ford igjen åpne en ny søknadsrunde for dem som er interessert. De heldige vil da få Ford GT produsert det fjerde produksjonsåret.

Slik ser det ut innvendig i en Ford GT. Ikke akkurat en overdose med luksus. Her er det fart og ytelser som står i fokus ...
Slik ser det ut innvendig i en Ford GT. Ikke akkurat en overdose med luksus. Her er det fart og ytelser som står i fokus ...

Retro-utgaven Ford GT er populær blant samlere