Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Akkurat nå pågår det et lite kappløp blant verdens mest eksklusive bilprodusenter. Her handler det om SUV og modeller som legger seg et godt stykke over de dyreste som finnes på markedet i dag.

Premium-produsenter som Jaguar, Bentley og Maserati har allerede kastet seg på bølgen, flere er på vei!

En av dem er Lamborghini som nå er i innspurten på utviklingen av sin kommende Urus. Den skal komme på markedet første gang i 2018, og her er ambisjonene store.

– Push like hell!

Lamborghini-sjef Stefano Domenicali håper nemlig at denne modellen alene skal sørge for minst en dobling av salget deres.

Til bransje-nettstedet Automotive News sier Domenciali at SUV-en vil bety en helomvending for merket. Ambisjonen er å selge minst 3.500 eksemplarer årlig.

– We will push like hell, sier Domencialli om hvordan de skal klare det, det er språkbruk som ikke er heeelt dagligdags blant bilbransje-sjefer. Så har da også mannen en fortid blant annet som teamsjef i Formel 1.

Ingen tvil: Urus kommer til å skille seg ut i SUV-verdenen.
Ingen tvil: Urus kommer til å skille seg ut i SUV-verdenen.

Koster 19 millioner – og ble utsolgt på et blunk!

Kommer til Norge også?

Lamborghini planlegger å øke antall forhandlere verden over til 160, fra dagens 132. USA er det største markedet til Lamborghini, med sin nye SUV regner de med å øke salget i flere markeder som i dag er svært små. Her er det jo også nærliggende å ta med Norge, det vil overraske oss om ikke noen eksemplarer kommer hit også.

Urus skal posisjoneres som sporty SUV i den aller mest eksklusive klassen. Når en superbilprodusent som Lamborghini utvikler SUV, er det naturligvis ikke snakk om noen folkebil.

Heftig motorisering

Urus vil bli bygget på samme plattform som nye Audi Q7 og Bentley Bentayga, dermed kan man forsvare utviklingskostnadene selv om salgsvolumet er relativt lite.

For VW-konsernet (som Lamborghini er en del av) blir det en utfordring å skille SUV-ene fra Bentley og Lamborghini på en god måte. Det er ventet at Bentleyen får fokus på komfort og tradisjonell luksus, mens Lamborghini-SUVen blir mer sporty, men samtidig svært eksklusiv.

Det vil nok i praksis bety at Urus får den heftigste motoriseringen – og dermed også til slutt høyeste pris.

Lamborghini som skolebil? Joda den finnes, i Bergen!

Slik ser interiøret i konseptutgaven av Urus ut. Her blir det nok store endringer, blant annet på skjermen til infotainmentsystemet.
Slik ser interiøret i konseptutgaven av Urus ut. Her blir det nok store endringer, blant annet på skjermen til infotainmentsystemet.

Noen drømmer blir faktisk aldri rimelige...