Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Uber har på kort tid revolusjonert taxibransjen og etablert seg i en rekke land, inkludert Norge.

Men dette kan bare være starten. Uber jobber nemlig med spennende prosjekter, ikke helt overraskende handler det om selvkjørende biler.

Det har de drevet med i minst par år allerede, men har holdt en svært lav profil rundt satsingen.

Nå bekrefter imidlertid Uber at de har kommet langt på vei. Tidligere i år startet de testingen av biler i Pittsburgh, USA. Nå er det klart for fase to.

Bruker stor Volvo-SUV

Til Bloomberg.com bekrefter Uber-sjef Travis Kalanick at de gjør seg klare til å inkludere selvkjørende biler i sin flåte av biler i Pittsburgh, allerede senere denne måneden.

Her er det snakk om rundt 100 eksemplarer av Volvo XC90. Den store SUV-en er utstyrt med selvkjørende teknologi. Her er Volvo langt framme blant verdens bilprodusenter, det er derfor neppe tilfeldig at en av deres biler er valgt.

For Volvo er dette også en svært effektiv måte å skaffe seg kunnskap fra "felten". Til sammen skal Volvo Cars og Uber investere rundt 2,5 milliarder kroner i prosjektet.

Slik skal Volvo teste ut selvkjørende biler i Göteborg

Gratis å sitte på

Rent konkret skal en tekniker sitte bak rattet, han eller hun skal være beredt til å ta over kontrollen av bilen hvis det blir nødvendig. Dessuten skal det være en ekstra person med, for å observere og kartlegge hvordan bilen oppfører seg i praksis.

Uber skal også installere datautstyr som loggfører alt som skjer underveis i testingen.

Dermed skal også Uber-kunder ha mulighet til å være passasjer i en av disse bilene. Underveis i testperioden skal det være gratis å sitte på i en av de selvkjørende bilene.

Slik går det når en taxi-eier oppfyller bildrømmen

Ser enorme muligheter

Ifølge nettstedet techcrunch.com skal Uber i det stille ha knyttet til seg nøkkelpersoner med erfaring innen selvkjørende teknologi. Flere av dem fra Google, som lenge har jobbet med dette. Her skal det ha vært betydelig frustrasjon internt, fordi mange av dem som jobbet med prosjektet følte at Google holdt dem tilbake og ikke var villig til å lansere teknologien så hurtig som de skulle ønske.

Hos Uber skal det være annerledes. De ser enorme muligheter ved å få selvkjørende biler ut i trafikken. Kostnadsbildet vil være et helt annet hvis man ikke trenger sjåfører. Samtidig er det mange problemstillinger som må ryddes av veien før dette kan lanseres for fullt, både av praktisk og juridisk art.

Kjører i 100 km/t – så slipper vi rattet

Uber og Volvo skal til sammen investere rundt 2,5 milliarder kroner i testprosjektet. De første bilene er straks ute i trafikken, og kan ta opp passasjerer.
Uber og Volvo skal til sammen investere rundt 2,5 milliarder kroner i testprosjektet. De første bilene er straks ute i trafikken, og kan ta opp passasjerer.

Kundene blir ville når de ser denne bilen