De stopper produksjonen av Norges mest solgte bil

Snart er det klart for ny utgave.

Volkswagen har rett og slett overproduksjon på sin Golf, dermed skal de stanse samlebåndene to ganger før jul. Foto: Volkswagen. 
Volkswagen har rett og slett overproduksjon på sin Golf, dermed skal de stanse samlebåndene to ganger før jul. Foto: Volkswagen. 

Den er nest mest solgte bilmodell på verdensbasis og suveren bestselger her i Norge: Volkswagen Golf har en unik posisjon i markedet, men også den merker at konkurransen i bransjen er tøff.

Nå stopper nemlig VW produksjonen av Golf i to perioder. Begrunnelsen er enkel: Den planlagte produksjonen er for høy i forhold til etterspørselen. Dermed må man tilpasse etter det.

Krangel med underleverandører

I praksis betyr det at Golf-samlebåndene skal stå stille fire dager i oktober, og fire dager i desember.

Nyheten om dette kommer etter at VW i det siste har hatt en disputt med to av sine underleverandører. Dette har påvirket produksjonen av både Golf og Passat.

Ifølge bransje-nettstedet Automotive News handler dette om at Volkswagen ikke vil betale kompensasjon, etter at de har trukket seg fra et planlagt samarbeid. Underleverandørene svarte med å stoppe leveringene av deler, blant annet setetrekk.

– Hvordan kan disse setetrekkene koste over 20.000 kroner?

Snart klart for en facelift

Etter en rettslig kjennelse må de må begynne å levere igjen, mens det pågår forhandlinger for å løse tvisten. Volkswagen blir blant annet beskyldt for å bruke sin markedsmakt til å skvise underleverandørene sine svært hardt.

Dagens Golf er for øvrig den syvende i rekken og kom på markedet i 2012. Det betyr at det veldig snart er klart for en midtlivsoppdatering av bilen, eller facelift som det gjerne kalles i bilbransjen.

Salget bremser

Så langt i år har Golf solgt 8.454 eksemplarer her til lands, det gir en markedsandel på hele 9,5 prosent. Med det er den Norges klart mest solgte personbil. Til sammenligning har bilen på andreplass, Mitsubishi Outlander, gått unna i 3.701 eksemplarer i samme periode.

Men høyt salg til tross: Tendensen er fallende for Golf, også i Norge. Salget er nemlig ned 15,6 prosent, sammenlignet med fjoråret. Slik sett gleder nok Volkswagen-forhandlerne seg til bilen kommer i oppdatert utgave.

Kostnadskutt tok livet av denne Golfen

Noen av hemmeligheten bak Golf-suksessen er at bilen finnes i en rekke utgaver. Her er den ladbare hybriden GTE, som er en storselger i Norge.
Noen av hemmeligheten bak Golf-suksessen er at bilen finnes i en rekke utgaver. Her er den ladbare hybriden GTE, som er en storselger i Norge.

Les mer: Denne bilen alene ville vært Norges mest solgte bilmerke