Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Du tenker kanskje at en gammel BMW 5-serie med 252.000 kilometer på telleren, neppe kan være mye å investere i. Prisen på solide 499.000 kroner kan således høres ganske hårreisende ut.

Men det er en grunn til at nettopp dette eksemplaret letter kontoen din for rundt en halv million kroner, altså like mye som en splitter ny 5-serie.

Paradoksalt nok kan faktisk den gamle bilen være en langt bedre investering enn den dagens utgave. Vi snakker nemlig ikke om en hvilken som helst 1986-modell BMW 5-serie.

Håndbygget

Dette er en vaskeekte, førstegenerasjons M5. Den ble håndbygget av BMWs M-avdeling – og var i sin tid verdens raskeste sedan.

Ikke så rart heller, motoren var en videretvikling av kraftpakken som ble brukt i den legendariske sportsbilen M1.

Motoren i bilene som ble solgt i Europa var på 286 hk (versjonen som ble solgt i Nord-Amerika hadde 256 hk, fordi denne hadde katalysator) – og M5-en klarte 0-100 km/t på svært raske 6,2 sekunder.

Se video: Jan Erik kjører en annen legendarisk BMW-klassiker

Allerede på 80-tallet var interiøret i BMW rettet mot føreren. 
Allerede på 80-tallet var interiøret i BMW rettet mot føreren. 

Håndbygget igjen

Totalt ble det bare bygget 2.191 eksemparer. Og vi tør gå god for at det ikke er mange av disse som kan matche bilen vi omtaler her.

Den er nærmest håndbygget på nytt av Martin Lyng, i Halden.

Vi siterer annonsen: "Det er umulig å beskrive hvor flott arbeid som er gjort på denne bilen, men bilen har vært helt nede i molekyler, og karosseriet er lakkert uten en ledning, uten dører, panser, koffertlokk og skjermer".

Resultatet ser du på bildene i annonsen. Dette er rett og slett en skikkelig perle.

Denne klassikeren skal bli som ny

Godt utstyrt

Innendig er det skinninteriør med akkurat passe patina i de klassiske sportssetene. Solid utstyrsnivå er det også. Klimaanlegg, soltak, elektriske vinduer og stoler og ikke glem noen lekre BBS RS-felger er på plass.

Kjøreegenskapene var det ingen andre sedaner som kunne måle seg med den gang da. Her kunne en virkelig kombinere familiebil med sportsbilytelser.

Fem generasjoner av BMW M5. Hvilken er din favoritt?
Fem generasjoner av BMW M5. Hvilken er din favoritt?

Og vi vet jo hvordan denne historien utviklet seg. I dag er BMW M5 inne i sin femte generasjon, og er fortsatt noen av det råeste du får tak i med fire dører.

Klikk her for å se hele annonsen

Nyte pensjonisttilværelsen

Dette er altså en bil som du vil få svært mange anerkjennende nikk og smil for, når du møter opp på ulike biltreff. Designet er diskret men sportslig. Haisnute-fronten som strekker seg framover, to runde frontlys på hver side og BMW-nyrene i midten, spoileren i plast på bakluka og de to pipene som stikker ut bak som bare nesten er sentrert. Herlig!

Men det er også en bil du ikke "kan" bruke som hverdagsbil. Det ville rett og slett vært dårlig gjort. Nå må den få nyte pensjonisttilværelsen.

Sånn sett er det naturligvis mye penger for en bil som skal stå i garasjen mye av tiden, og bare kommer ut når sola skinner og asfalten er tørr og varm.

Bruktimport: Du kan tjene mye på veteranbiler

Utfordringer

Og det vil garantert dukke opp noen utfordringer underveis, selv når du bruker den lite. Ting som ryker, deler det er vanskelig å få tak og problemer som virker uløselige.

Likevel. For entusiaster vil det nok være verdt pengene bare det å vite at de eier en ekte-, første generasjons M5 som er i utstilingsstand. Og når rekkesekseren purrer tipper vi alle verdens problemer forsvinner som dugg for solen.

Vil du selge den, er det slett ikke sikkert du taper penger. Det fine er imidlertid at dette ikke handler om økonomi – kjøperen av denne bilen kommer forhåpentligvis til å tenke at "denne bilen gir jeg aldri fra meg. Uansett".

Om du tenker nettopp det, så ta turen til Strømmen, der bilen står til salgs.

Første generasjon BMW M5 satte en ny standard da den kom.
Første generasjon BMW M5 satte en ny standard da den kom.

Denne gamle BMWen har doblet seg i verdi