Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Veldig mye handler om selvkjørende biler i bilbransjen akkurat nå. En rekke produsenter jobber med dette og du kan allerede nå kjøpe biler som i praksis er helt selvkjørende over lengre distanser.

Så langt er teknologien i hovedsak forbehold kostbare biler, noen av de første ute er Mercedes E-klasse og Tesla Model S/Model X. Men også de mer folkelige bilmerkene har kommet langt på dette området.

Spennende nyhet

For to år siden var vi i Broom invitert til Fords forskningssenter i Belgia, hvor vi fikk en eksklusiv demonstrasjon av noe av det Ford da jobbet med på teknologifronten. Blant dette var en rekke sikkerhetssystemer, som skal kunne brukes i selvkjørende biler.

Ford hadde da jobbet med dette i flere år, og det var tydelig at de nærmet seg en bredere lansering.

Nå har vi akkurat fått nyheten om at Ford i løpet av fem år skal masseprodusere en selvkjørende bil uten ratt eller pedaler.

Les mer: Bilen svinger selv – før det smeller

Store vyer

Ford kunngjorde dette på en pressekonferanse i California, USA. Bilen skal være klar i 2021. Den skal produseres i et høyt volum og målsetningen er at den skal settes inn i kommersiell drift, enten som en selvkjørende taxi eller i et bildelingskonsept.

Ford-sjef Mark Fields har store vyer:

– Det neste tiåret vil bilindustrien preges av selvkjørende biler. De vil få like stor innflytelse på samfunnet som da Ford begynte å produsere biler på samlebånd for hundre år siden, sier Fields, i en uttalelse.

Han jobbet halve året – tjente 175 millioner

Uten ratt

Han mener den selvkjørende bilen på sikt vil kunne forbedre trafikksikkerheten og samtidig løse både sosiale problemer og miljøutfordringer for millioner av mennesker.

– Ford har utviklet og testet selvkjørende biler i mer enn 10 år. Fordelen vår er at vi kombinerer software og sensorteknologi med avansert ingeniørkunst for å produsere biler av høy kvalitet. Det er det som må til for å gjøre selvkjørende biler til en realitet for millioner av mennesker verden rundt, mener Fords leder for global produktutvikling, Raj Nair.

Bilen det er snakk om er en såkalt Society of Automotive Engineers (SAE) nivå 4-bil. Det betyr at den kjører helt på egenhånd og tar seg av alle trafikale utfordringer underveis. Alt skjer uten at sjåføren trenger å foreta seg noe. Det er da heller ikke enkelt da bilen er planlagt lansert uten ratt og muligheten for å bremse og gasse.

Tredobler flåten

Den selvkjørende bilen er en del av Ford Smart Mobility, selskapets plan for å bli ledende på autonome biler. Ford dobler samtidig antall ansatte i sine team i Silicon Valley og Palo Alto.

I løpet av året vil Ford også tredoble flåten med selvkjørende testbiler. Totalt vil det være rundt 30 selvkjørende varianter av Ford Fusion Hybrid på veiene i California, Arizona og Michigan. Neste år vil antallet ytterligere tredobles.

LES OGSÅ: Frykter mange vil ha sex i selvkjørende biler

Enn så lenge sitter det et menneske bak rattet og passer på når Ford tester ut selvkjørende biler. Men det varer ikke så veldig mye lenger.
Enn så lenge sitter det et menneske bak rattet og passer på når Ford tester ut selvkjørende biler. Men det varer ikke så veldig mye lenger.

Fremtiden er her: Du kan trygt slippe rattet – i 100 km/t