Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mazda har hatt en skikkelig opptur i Norge de siste årene. Etter mange tunge år med fallende salg, traff de virkelig blink med SUV-en CX-5.

Senere har den fått en lillebror som også selger bra, nemlig CX-3. Og i tillegg har den store familiebilen 6 solgt ganske bra. Den utmerker seg blant annet med et av klassens lekreste design, Mazda har fått mye skryt for jobben de har gjort her.

Fyller snart fire år

Dagens utgave er tredje generasjon, etter at Mazda gikk bort fra modellbetegnelsen 626 og skiftet over til 6. Bilen har vært på markedet i snart fire år og har allerede hatt en facelift. Nå er det straks klart for en ny runde med finpuss.

Her handler det blant annet om ny dieselteknologi, aktive sikkerhetssystemer og endringer i interiøret.

På 2017-modellen får bilen det Mazda kaller G-Vectoring Control (GVC) som skal forbedre kjøreegenskapene. Dette er teknologi som skal gi integrert kontroll over motor, gir og chassis. Det handler blant annet om å variere dreiemomentet for å optimere trykket på hvert hjul, basert på gass-input. Målet er å gi mer presis styring og bedre kjørekomfort.

Mazda 6 er en av de mest sporty stasjonsvognene på markedet, likevel går det ikke ut over de praktiske egenskapene.
Mazda 6 er en av de mest sporty stasjonsvognene på markedet, likevel går det ikke ut over de praktiske egenskapene.

Derfor kan Mazda 6 være et veldig smart bruktkjøp

Mindre bråk

Mazda skal tilby tre utgaver av sin SKYACTIV-G bensinmotor. 2-liter på 145 hestekrefter med manuell girkasse og 2-liter på 165 hestekrefter, denne kommer med både manuell girkasse og automat. Dessuten en 2,5-liter på 192 hestekrefter, med automat.

Dieselmotoren finnes i to utgaver: 2.2-liter på 150 hestekrefter med manuell girkasse og 175 hestekrefter med automat.

Dieselmotoren kommer med tre nye systemer for å bedre gassrespons og redusere motorstøy: Her handler det blant annet om å forbedre ladetrykk-kontroll for å skjerpe gassresponsen. En ny type støtabsorberende kobling mellom stempel og råde reduserer dieselbanking ved akselerasjon på lave turtall. Mazdas Natural Sound Frequency Control varierer motorens innsprøytnings-timing for å nøytralisere trykkbølger, som dermed demper tre kritiske frekvenser hvor motorkomponentene typisk vibrerer mest høylydt.

– Du kan spare mye penger på å velge litt annerledes

Oppdager andre kjøretøyer

Forbedringene på motorstøy suppleres med forbedret støyisolering. Blant annet forbedrede dørpakninger, mer kompakte paneler og lydisolerende materialer i understell, taktrekk og dører. I tillegg er det tykkere sideruter foran for å dempe vindstøy.

Innvendig er det oppgradert Active Driving Display med høyere oppløsning og farger som gir bedre lesbarhet. I tillegg kommer et nytt 4.6-tommers display til kjørecomputeren.

Ny sikkerhetsteknologi er også på plass. Dette inkluderer blant annet Advanced Smart City Brake Support (Advanced SCBS) som erstatter dagens laser-baserte system med kamera, dette skal øke hastighetsintervallet hvor systemet oppdager andre kjøretøy.

Oppgradert Mazda 6 er i salg i høst. Den kommer som før i to karosseriutgaver, sedan og stasjonsvogn.

Vi har naturligvis kjørt den, les testen av Mazda 6 her:

Mazda har fått mye skryt for designet på familiebilen 6. Her i sedanutgave.
Mazda har fått mye skryt for designet på familiebilen 6. Her i sedanutgave.

Dette bilmerket forsvant nesten før det kom