Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange nordmenn tar turen over svenskegrensa med bil hvert år. Enten man bare skal på handletur, på ferie til Sverige – eller er på vei videre nedover i Europa.

Det mange av oss da erfarer, er at de store veiene generelt holder høy standard. Svenskene har i mange år vært flinke til å bygge ut firefelts motorveier, som er tilpasset høye hastigheter

Mindre politi på veiene

120 km/t er maks fartsgrense på svenske motorveier. Men det er ingen hemmelighet at mange kjører fortere enn det.

Likevel har antallet fartsbøter i Sverige gått kraftig ned de siste årene. I 2010 stoppet svensk politi 190.000 bilister som kjørte for fort. I 2015 var dette tallet nede i 150.000. Og ifølge ekspertene skyldes det ikke at Søta bror (og utenlandske turister som de norske), har begynt å ta det mye mer med to i trafikken.

Ifølge nettstedet Teknikens Värld er årsaken at det har blitt mindre politi ute på veiene. Det er færre kontroller, og dermed også færre bøter.

Dette utstyret får bare svenske og norske bileiere

Frykter mer promillekjøring

Samtidig er det slik at fotoboksene langs svenske veier knipser stadig flere som bryter fartsgrensene. Det gir en indikator på at farten generelt ikke har blitt lavere, snarere tvert imot.

Sjef for Trafikpolisen i Stockholm, Göran Bolinder, sier til Teknikens Värld at deres utfordring er at de skal gjøre så mye mer enn tidligere. Personalstyrken har ikke økt tilstrekkelig til å kompensere for dette.

Den svenske Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) er bekymret over utviklingen. I en kommentar sier generalsektrær Marie Nordén at de blant annet frykter flere kommer unna med promillekjøring. Nordén mener det er avgjørende at politiet er synlig ute i trafikken, for at bilistene skal respektere trafikkreglene.

De kan fyllekjøre i Norge – så kjøre lovlig videre i Sverige

PS: Samtidig som dette skjer, satser politiet i Vest-Sverige på flere sivile biler ute i trafikken. De skal særlig slå ned på aggressiv kjøring, bilister som ikke holder tilstrekkelig avstand og et annet fenomen som har blitt et problem: Nemlig bilister som stopper på motorveien.

LES OGSÅ: Svenskene betaler 428.000 – vi må ut med 1,3 millioner!