Gode råd når bilen ikke blir kald
Det er en god del ting du kan sjekke selv.
Lite er så irriterende som ting som ikke virker.
Tenk deg en varm augustdag med solen stekende fra en skyfri og blå himmel. En slik dag som du aller helst ville tilbrakt på terrassen eller på stranden.
Men det går ikke. For du må ut å kjøre bil. Lite kan bli så varmt og føles så innestengt som en varm bil. Skjorter og bluser klistrer seg til ryggen etter bare få sekunder.
Det er den dagen du oppdager at kjøle- eller airconditionanlegget i bilen ikke virker. Samme hvordan du vrir, vender og trykker så kommer det bare varm luft inn i bilen.
Mange opplever dette
Det er dessverre ikke uvanlig.
– Nei, det er noe mange opplever i løpet av sommeren, sier Benny Christensen, som er bilekspert her i Broom.
– Årsakene kan være flere. Det er dessverre lite man kan gjøre med dette selv, men man kan i alle fall sjekke litt for å forsøke finne feilkilden.
– Om man føler at det kjøler bare litt og blåser dårlig, så kan det være så enkelt som at kupe- eller pollenfilteret er tett. Det er viktig at dette skiftes jevnlig, og jeg mener at det bør skiftes årlig, selv om en del fabrikanter oppgir annet hvert år som skiftintervall.
– Dette har ikke noe med selve kjølingen å gjøre, men med kapasiteten og luftstrømmen gjennom systemet, forklarer Benny.
Åpne vinduer drar mer bensin enn air condition
Ikke så avansert
– Hvis bilen ikke kjøler godt nok, er den vanligste feilen at det ikke er nok trykk på anlegget. Dette kan man også sjekke selv, visuelt. De fleste biler har nemlig ett "glassøye" på akkumulatoren, den lille metallbeholderen som sitter (som oftest foran i motorrommet) og ser ut som en avlang, liten gassflaske, med skrudde koblinger og en ventil på toppen.
– Er det grønn farge inne i dette "glassøyet", så er trykket sannsynligvis i orden. Da må man sjekke aller først at reima som driver selve kompressoren faktisk er på plass, deretter om kompressoren slår inn. Man hører ofte et tydelig klikk når man trykker inn A/C-knappen.
– Om man har trykk, reima er på plass og kompressoren ikke slår inn, så er det trolig en elektrisk feil som forårsaker problemene. Kompressoren har et magnetinnslag som aktiveres ved hjelp av strøm. Feilen kan være så enkel som en defekt sikring, men det kan også være at noen av styrereleene ikke fungerer som de skal. Ofte på grunn av dårlig kontakt, utdyper Benny.
– Dette høres rimelig avansert ut. Er dette noe alle og enhver kan klare å sjekke ut selv.
– Nei, det er ikke så avansert, og mange klarer dette selv. Det forutsetter kanskje et ørlite snev av praktisk sans og ikke minst interesse og litt nysgjerrighet. Man behøver heller ikke noe verktøy, det er snakk om å finne komponentene og foreta en visuell sjekk, sier Benny.
Hva i all verden er denne knappen til?
Lekkasje er den vanligste feilen
– Men den aller, aller vanligste feilen er at det mangler gass/trykk. Da vil heller ikke kompressoren slå inn, da det systemet er utstyrt med en ventil, slik at systemet ikke kjøres "tørt", forklarer han videre.
– Dette kan skyldes en lekkasje, og den kan være lei å finne, med mindre det er brudd på et rør eller en slange. Ofte er det bare en kobling som lekker bitte-litt. Løsningen da er på fylle på ny gass med sporstoff, for så å kjøre med dette på anlegget en stund. Deretter komme tilbake til verkstedet etter en uke eller to. Da kan lekkasjen, på grunn av sporstoffet, lokaliseres ved hjelp av et spesielt lys.
– For så å repareres?
– Jepp, nemlig! Da må systemet vakumeres og fylles opp med gass på nytt i etterkant. Så har man kald bil igjen. Dette krever utstyr som de færreste har tilgang til og må gjøres på ett verksted. Det er heldigvis sjelden veldig dyrt eller omfattende.
Derfor lukter det vondt i mange biler nå
Ikke vedlikeholdsfritt.
Benny sier videre at aircondition-anlegg ikke er vedlikeholdsfrie, selv om mange later til å tro det.
De bør både renses og ettersees med jevne mellomrom. Noe som mange ikke tar seg råd til, særlig på litt eldre biler.
Resultatet kan fort bli en veldig varm bil, den dagen du minst trenger det.