Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kia har slått seg opp gjennom å tilby folkelige og praktiske biler – til gunstig pris. De siste årene har også design blitt mer og mer viktig for koreanerne.

Under ledelse av designsjef Peter Schreyer (som ble hentet fra Audi), har Kias modeller løftet seg mange hakk, både utvendig og innvendig. Samtidig har de gått inn i en flere nye nisjer. Her handler det både om å hente nye kunder – og bygge image.

Kommer til neste år

Neste år er det klart for en ny modell som blir viktig for det sistnevnte. Da kommer Kia nemlig med en bil som ble vist allerede i 2011, på bilutstillingen i Frankfurt.

Da het den GT Concept og vakte stor oppsikt. Nå er bilen praktisk talt ferdig utviklet, og skal komme på markedet til neste år.

Ofte er produksjonsklare biler mye kjedeligere enn konseptene de bygger på. Men Kia lover at det ikke skal være tilfelle her. Bilen skal ha bakhjulstrekk, og det ligger an til gromme saker under det lange panseret.

Coupe-profilen går nok ut over plassen både i baksetet og bagasjerommet. Men det er ikke avgjørende for de som ønsker seg en bil som dette.
Coupe-profilen går nok ut over plassen både i baksetet og bagasjerommet. Men det er ikke avgjørende for de som ønsker seg en bil som dette.

Glemt SUV kan være veldig godt kjøp

Todørs coupe på vei ut

Kia skal ha vurdert både en tradisjonell sedan og todørs coupe. Men de landet på en løsning midt-i-mellom. Det som mange kaller firedørs coupe.

Peter Schreyer er designsjef for hele Hyundai-konsernet (som Kia er en del av). Til engelske Autocar sier han dette:

– Todørs-coupeer er litt på vei ut. Det hadde vært stas å lage en slik bil, men hvis det ikke er noen etterspørsel, hva er da poenget? Nå går det mer mot firedørs coupeer eller coupe-aktige sedaner, hvis du heller vil kalle dem det.

Mercedes startet ballet

Her har Kia naturligvis sett på suksessen premiummerker som Audi. BMW og Mercedes har hatt med tilsvarende biler. Mercedes startet på mange måter ballet da de kom med sin CLS tilbake i 2004.

Mercedes var tidlig ute med sin CLS.
Mercedes var tidlig ute med sin CLS.

Men også mer folkelige Volkswagen var tidlig ute her, med sin Passat CC som i perioder har solgt godt.

Målgruppen er kjøpere som vil ha en bil som skiller seg ut fra mengden og som vektlegger design, foran mest mulig plass. Lite tyder på at det vil bli færre av dem i årene som kommer, snarere tvert imot.

Dette er god timing fra Kia

400 hestekrefter

For Kia blir det også viktig å ha en spydspiss i forhold til prestasjoner og kjøreegenskaper. Det snakkes om både bensin- og dieselmotorer. Sannsynligvis vil toppmodellen ha en V6-bensin på rundt 400 hestekrefter under panseret. Da bør vi snakke seriøse prestasjoner, selv om bilen er stor.

Navnet er foreløpig ikke klart. Kia bruker nå GT Line som betegnelse på sporty modeller. For å unngå sammenblanding med disse, er det nok grunn til å vente at den nye toppmodellen får et eget navn når den kommer på markedet.

Slik kuppet de utstillingen med lekker bil

Kia er på vei opp og ønsker å bygge image med denne modellen.
Kia er på vei opp og ønsker å bygge image med denne modellen.

Denne bilen blir rett og slett for dyr