Salget øker etter den store skandalen
Nå er de verdens største bilmerke.

Det vakte enorm oppsikt da det i fjor høst ble kjent at Volkswagen-konsernet helt bevisst hadde jukset med utslippet fra flere av sine motorer. Hele 11 millioner biler er berørt og utbedringen av disse er forlengst i gang.
Den såkalte Dieselgate-saken har gitt bilgiganten svært mye negativ PR, i tillegg til store utgifter. Men alt oppstyret til tross: Bilkjøpere verden over bryr seg tydeligvis ikke så veldig sterkt om det som har skjedd.
Tre merker med økning
Rykende ferske tall viser nemlig at VW har økt salget i første halvår, dessuten at de nå er verdens største bilprodusent.
Volkswagen-salget endte på 5,12 millioner i denne perioden. Det er 1,5 prosent opp i forhold til samme periode i fjor.
Salget av bilmerket Volkswagen går noe ned, men det blir mer enn kompensert for gjennom at Audi, Porsche og Skoda alle har økning.
Snart kommer Skoda med stor SUV – les mer om den her:
Flere stopp i produksjonen
Erkerival Toyota (som også innbefatter Lexus og Daihatsu) har på sin side en tilbakegang på 0,6 prosent. Dermed endte deres salg på 4,99 millioner biler i første halvår.
Toyota har blitt rammet av flere problemer i år, blant annet jordskjelv og en større ulykke hos en av underleverandørene. Dette har ført til flere stopp i produksjonen. I tillegg går salget av den viktige Prius-modellen overraskende tregt i USA. Lave bensinpriser gjør at gjerrige hybridbiler ikke er like mye i vinden som for noen år siden.
GM på tredjeplass
Toyota har vært verdens største bilmerke de siste fire årene. Skal de klare det igjen i år, må de altså få opp farten betraktelig for å ta igjen og kjøre forbi Volkswagen.
Amerikanske General Motors (GM) er nummer tre blant verdens største bilmerker. I likhet med Toyota har de minustall så langt i år. Salget faller med 1,2 prosent, og endte på 4,76 millioner biler.
GM måtte innrømme feil forbrukstall – det gikk slik
