Så få som 502 eksemplarer ble laget av denne super-Mercedesen. Foto: originalrare.com
Så få som 502 eksemplarer ble laget av denne super-Mercedesen. Foto: originalrare.com

Nå kan du sikre deg en helt unik Mercedes

Denne bilen var en barndoms-drøm for veldig mange.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

190 var Mercedes' minste bil da den ble lansert tidlig på 1980-tallet. Den ble umiddelbart en suksess, og hentet blant annet mange nye kunder til Mercedes.

Etter hvert kom også hvassere modeller av den nye folke-Merca. En av de aller grommeste i så måte er definitivt bilen du ser på disse bildene. Nemlig Mercedes 190E 2,5 16V Evo2, som er dens fulle navn.

Gammel barndomsdrøm

Mer racerbil for veien var knapt mulig å finne den gang den var ny. Kun 502 eksemplarer av denne bilen ble bygget for homologerings- formål. Da først og fremst med tanke på 90-tallets store og viktige racingserie DTM, som var forbundet med mye prestisje.

Følgelig har denne bilen lite til felles med det de fleste forbinder med Mercedes 190, eller W201 som den kalles blant kjennere.

Her ble tekniske nyvinninger utforsket kompromissløst. EVO II har en særstilling i historien til Mercedes, som en av de store. Da snakker vi ikke fysisk størrelse...

Bilen er særdeles ettertraktet av kjennere og samlere og etterspørselen etter denne sportsbilen forventes å øke i fremtiden. Dette er fortsatt barndomsdrøm for mange bil-entusiaster, og det var ikke få plakater av denne som var hengt opp på gutterommet.

Les vår test av en annen råtass her:

Det er lite annet enn skallet som minner om at dette er en Mercedes 190 Foto: originalrare.com
Det er lite annet enn skallet som minner om at dette er en Mercedes 190 Foto: originalrare.com

Utsolgt FØR lanseringen

Bilen var i utgangspunktet ment som et tilsvar til BMW M3 Sport Evolution. Første generasjon, som naturlig nok het Evo I kom i 1989 og gjorde stor suksess.

Allerede året etter, i mars 1990 ble oppfølgeren Evo II lansert. Alle de 502 eksemplarene var solgt allerede før bilen ble lansert. Prisen i 1990 var på 80.000 amerikanske dollar.

Motoren i Evo II er samme 2,5-liters maskin som i Evo I, men med AMG Powerpack som standard. Denne var tillegg på Evo I. Ytelsene er oppgitt til 254 hestekrefter.

Ut over det hadde Evo II samme hjuloppheng som Mercedes SLS med innvendig justering av fjærhøyden. En annen åpenbar endring på Evo II er det brutale «body-kitet» som var designet og utviklet av professor Richard Eppler ved Universitetet i Stuttgart.

Alt nøye utformet i vindtunell og med en cw-verdi på bare 0,29. Mye oppmerksomhet fikk også den justerbare bakspoileren som bidro til å øke marktrykket ved høy hastighet.

Hjulene var, den gang kjempestore, 17-tommere. 500 av bilene fikk den karakteristiske "blauschwarz" metallic fargen, mens eksemplar nr. 501 og 502 ble lakkert i «Astral-silver» metallic.

Mercedes 190: Nå bør du sikre deg denne klassikeren

Interiøret i Evo II er helt klart race-preget. Foto: originalrare.com
Interiøret i Evo II er helt klart race-preget. Foto: originalrare.com

Til salgs – men uten pris

Nå har altså ett eksempler av denne billegenden dukket opp til salgs. Og ikke hvilket som helst heller. Denne bilen er så godt som ny. Kun drøyt 4.000 kilometer har den kjørt siden den trillet ut av fabrikkportene for 26 år siden.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Det bør vel derfor være helt unødvendig å si at denne bilen fortsatt er som ny og at den er helt unik. Både teknisk, estetisk og også i kraft av at den er den bilen den er.

Ta en titt på bildene i annonsen så forstår du hva vi mener. Prisen er ikke oppgitt. Det betyr sjeldent noe annet enn at den er høy. Svært høy…

Vi vet at andre slike biler, men som ikke er fullt så fine, har blitt solgt for over 250.000 dollar. (Drøyt 2,1 millioner kroner) Dette unike eksemplaret koster neppe mindre...

Er en 20 år gammel Mercedes en pålitelig bruktbil?

254 hestekrefter er kanskje ikke så mye i dag, men i 1990 var det voldsomt. Foto: originalrare.com
254 hestekrefter er kanskje ikke så mye i dag, men i 1990 var det voldsomt. Foto: originalrare.com

Drømmen er gratis

Det er firmaet Originale Rare som selger bilen.De har spesialisert seg på salg av nettopp sjeldne og spesielle biler. Gjerne med en unik historie i tillegg.

Bilen befinner seg i California, USA så både avgifter, moms og frakt tilkommer og du skulle kjenne på ha-begjæret.

Drømmen derimot – den er gratis.

Les også: Se hva Mercedes har funnet på her