Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange drømmer om en nyere bil, men har kanskje hverken råd eller mulighet til å kjøpe en slik.

Men det finnes faktisk en liten "snarvei" rundt dette dilemmaet. Du kan faktisk få deg en nyere og staselig bil, uten blakke deg helt.

Dog er det en lten hake ved dette som det meste andre som kan virke å være for godt til å være sant. Men den behøver ikke bety all verden – tross alt.

Haken er høy kilometerstand. Det er drosjekjørt bruktbil vi prater om.

God egen-erfaring

Jeg har selv kjøpt slike biler ved ett par anledninger og ser ikke bort i fra at det kan bli gjort igjen. Den ene var en 7–8 år gammel Subaru, den hadde gått 615.000 km da jeg kjøpe den. Den hadde jeg to problemfrie år og solgte den igjen for det samme som jeg ga for den.

Den andre var en Hyundai Sonata som hadde gått 150.000 km på bare to år – altså en ganske ny bil, men med kilometerstand som en ti år gammel bruktbil. Prisen var deretter... Det er vel strengt tatt på det siste eksemplet man kan gjøre de beste kjøpene.

Har du bruk for en romslig bil og ikke kommer til å kjøre på den titusenvis av kilometer i året, kan dette absolutt være noe å tenke på.

Som alltid er service- og vedlikeholdshistorikk viktig og de fleste drosjeeiere er flinke til å følge dette opp. I alle fall de første årene.

Det er særlig tre bilmodeller som preger den norske drosjeparken. Nemlig Mercedes E-klasse, Hybridbilen Toyota Prius og Volvo V70 / XC70.

Dette er også populære biler om man titter utenfor drosje-statistikken og biler som mange norske familier kunne tenke seg.

Gammel bil: Som en hytte uten vann og strøm

Mercedes E-klasse

Mercedes E-klasse byr på mye plass og komfort
Mercedes E-klasse byr på mye plass og komfort

Mercedes E-klasse i nest nyeste versjon (en helt ny kom i vår) får du fra ca 150.000 kroner som 2012-modell og ca 400.000 kilometer på telleverket, dieselmotor og automatgir. Gjerne velutstyrt og som stasjonsvogn. Det er både romslig og staselig bil for pengene.

Dette er en klassiker som taxi i Norge, og det finnes biler i mange prisklasser og aldere her.

Dette må du sjekke på brukt Mercedes E-Klasse

Toyota Prius:

Hybrid drivlinje og god driftsikkerhet er Toyota Prius sine sterkeste kort. 
Hybrid drivlinje og god driftsikkerhet er Toyota Prius sine sterkeste kort. 

En bil som på mange måter kom inn i skrå vinkel som en outsider og en utfordrer som taxi er Toyota Prius. Lave driftsutgifter og en driftsikkerhet som går utenpå det meste annet på fire hjul er nok hovedgrunnen. Slikt gir jo hyggelige regnskapstall.

Her kan du få en tre, fire år gammel bil til godt under 100.000 kroner. Selvfølgelig med en anstendig kilometerstand. Selv om den mangler både statusen og komforten til en Mercedes, så kan dette være et smart valg om man for eksempel trenger en billig bil nummer to.

Trenger du syv-seter, ser du etter en Prius Plus-7 som er stasjonsvognutgaven av samme bil.

Toyota Prius er smart bruktbil-kjøp for lite penger

Volvo XC70

Volvo XC70 er barsk, men du kan spare mer på¨å velge en vanlig V70. 
Volvo XC70 er barsk, men du kan spare mer på¨å velge en vanlig V70. 

Volvo er blant annet kjent for sin robusthet, sikkerhet og gode seter. Noe som gjør den til en attraktiv arbeidsplass for mange taxi-eiere. XC70 byr i tillegg på økt bakkeklaring, firehjulstrekk og et tøffere ytre. Her kan du får 2011-modeller til under 200.000 kroner, med ca 350.000 kilomter på telleverket.

Går du for en alminnelig V70 med forhjulstrekk, kan du spare ytterligere noen ti-tusener på denne utgaven.

Les mer om brukte Volvo i vår store kjøpeguide:

Bygde-taxi kan være smart

Det kan være lurt å velge merke med omhu også. Japanske biler er ofte vel så driftssikre som sine europeiske konkurrenter, men min erfaring er at de blir generelt fortere "slaskete". Det gjelder alt fra seteunderstell til dørhengsler og karosseri, enn for eksempel Mercedes og Volvo etter noen hundre tusen kilometer.

Til gjengjeld koster de japanske mindre, samtidig som alt av elektronikk og det elektrisk alltid virker, enten det er setevarme, klimaanlegg eller instrumentbelysning det er snakk om. Det er ikke alltid like selvfølgelig på europeiske biler.

Får du tak i en fin taxi som har gått på bygda, med bare én sjåfør – som regel eieren selv, så er denne ofte et bedre kjøp enn en bykjørt taxi som har gått 24 timer i døgnet over brostein og trikkeskinner med drøssevis av forskjellige sjåfører.

Denne Volvoen har gått lengst av alle biler i hele verden:

Vanskelig å prissette

På taxi-kjørte eller andre langkjørte biler må pris absolutt må stå i forhold til kilometerstand og teknisk stand. Ofte er det få biler å sammenlikne med og dermed vanskelig å si hva som er riktig pris. Mange er redde for disse langkjørte doningene, så de er ofte ikke direkte lettsolgte. Det åpner for pris-forhandlinger.

Det er en selvfølge å sjekke langkjørte biler ekstra nøye. Grav i historikken og ta eventuelt kontakt med verkstedet som har servet bilen. En skikkelig gjennomgang/sjekk enten hos NAF eller en forhandler, er heller ikke dumt om man ikke er bilkyndig selv.

Les også: – Folk er altfor redde for biler som har gått langt