Familiebilen som er like stor som en hytte
Det eneste som er beskjedent her er faktisk prisen.

Ute etter en bil med gedigen plass? Da er det ikke dumt å ta en titt på Ford Excursion. Større bil for pengene tror jeg du skal slite med å finne. Ikke er prisene på Ford SUV-en skremmende heller. Snarere tvert i mot. Du vil trolig bli overrasket over hvor billige den har blitt etter hvert.
De siste årene har trenden vært klinkende klar. Det har ikke bare gått, men regelrett rast avårde, mot de mindre kompakt-SUV-ene. Biler som Ford Kuga, Nissan Qashqai, Audi Q5, Mazda CX-5/3, for å nevne bare noen. Down sizing kalles det, når noe går fra stort til mindre.
Full size ...
Når Ford omtaler sin Excursion som Full Size Sport Utility Vehicle, så sier det seg selv at den bryter med alle trender. Men selv om den altså er en smule politisk ukorrekt – for å si det pent, så betyr ikke det at bilen er meningsløs. Her handler det altså om gedigen plass. Både til folk og bagasje. Formidabelt er vel også ett ord som kan brukes om drivstofforbruket.
Motorene er som resten av bilen – store. Den leveres med enten en 6,8-liters V10, jo da 10-sylindret, bensinmotor på godt og vel 300 hestekrefter. Det var dette med forbruk da...

Alternativt kan den leveres med en enda større dieselmotor på 7,3-liter. Den er nærmest uslitelig om den har fått riktig stell underveis. Det vil si hyppige oljeskift og olje av riktig kvalitet. Dette er veldig viktig! Det er nemlig oljetrykket som på en finurlig måte styrer åpningstrykket til dieseldysene. Feil og gammel olje gir motorfusk og i verste fall stopp.
Automatkassene er også gode, og ved jevnlig skifte av olje og filter så går disse vanligvis 400.000–500.000 km, uten problemer.
Les mer om Ford Excurison i vår bruktbilguide
Godt utvalg av brukte biler
Ford Excursion er en enkel, men svært robust bil og finnes både som to-, tre-, fem-, eller seksseter. Interiøret er på amerikansk vis en blanding mellom hard plast og skinn i ikke altfor god kvalitet. Slitt ratt er faktisk ganske vanlig...
Excurision har bladfjærer både foran og bak. De gir ikke den digre og tunge bilen direkte sporty kjøreegenskaper, men den byr på grei komfort på flat, fin og god vei. Sånn sett er den bedre tilpasset hjemmemarkedet enn tidvis ikke altfor god norsk vei-standard. Firehjulstrekken sørger for at framkommeligheten er god.
Bilene ble solgt kun tre år i Norge, fra 2000–2002 og hadde absolutt en viss suksess. Derfor finnes det et relativt godt utvalg på bruktmarkedet.
Disse bilene vraker vi først – og sist
Det eneste som er beskjedent er prisen

Hva tro du prisene starter på? 100.000 kroner? 150.000 kroner?
Det er helt feil. Du får dem helt ned til 30.000 kroner! For kjørbar og grei bil. Dobler du til 60.000 kroner får du en hel, pen, velutstyrt og fin bil!
Da kan men leve med noe av svakhetene som er nevnt over. For bil med mer plass for pengene tror jeg du skal slite seriøst med å finne, for det eneste som er beskjedent her er prisen.
Les også: Vi har testet en helt ny amerikansk SUV, les mer her: