Mye har vært sagt, skrevet og ment om Volvo 240. Mer vil det bli. Denne bilen gjør noe med deg, enten du er ung eller gammel, er interessert i bil eller ei. Alle vet hva en 240 er for noe – og har en mening om den. Ofte en sterk en ...

Noen mener det er en av verdens beste biler. Driftssikker, solid, enkel å skru på og kurant, med billige og lett tilgjengelige deler.

Andre mener det ikke er bil i det hele tatt, men en traktor med komfort som en fjøskrakk. Slik er det bare.

I forfedrenes fotspor

En ting er i alle fall sikkert. Bilen følger sine forgjengeres fotspor og er for alvor i ferd med å bli en klassiker. Akkurat som PV, Amazon og 140-serien startet også Volvo 240 livet som en stor, trygg familiebil med en liten dose status for den øvre del av middelklassen, før den ble en fornuftig bruktbil for de ikke fult så bemidlede, og så endte opp som rånebil, gårdsbil, eller rallybil.

Selv om det finnes en god del eksemplarer til salgs, begynner det å bli tynt mellom de riktig fine, urørte originalbilene, selv om de dukker opp innimellom.

Kanskje er det nå man skal kjøpe Volvo-klassikeren som mange mener så mye om? Prisene er nemlig humane enn så lenge, men kommer til å stige i årene framover.

Volvo veteranbil med turbo-motor?

Volvo 265 var blant toppmodellene i 200-serien med V6-motor, mye utstyr og krom. 
Volvo 265 var blant toppmodellene i 200-serien med V6-motor, mye utstyr og krom. 

Fra 30.000 kroner

Du får biler, dog med betydelig omsorgsbehov, fra rundt 5.000 kroner. Kjørbare og passe halvgreie biler for rundt 15.000 kroner. Pene, EU-godkjente doninger i god både teknisk og kosmetiske stand, som er bare "tut-og-kjør" får du for ca 30.000 og oppover.

Skikkelig fine originale biler med lav kilometerstand, med komplett servicehistorikk og god eierhistorikk, får du for rundt 60.000. Verre er faktisk ikke inngangsbilletten for å bli 240-eier.

Sjeldne utgaver, slik som Turbo, GT, GLT, 260-serie og biler med mye utstyr som skinninteriør og aircondition koster mer. Tildels mye mer også.

Årsmodellen ser ikke ut til å ha så mye å si på prisen. Det virker som bilenes generelle tilstand og historikk er det som i stor grad avgjør hva de selges for.

Sjekk vår kjøpeguide for Volvo 240 her:

Dette er en Volvo 244 GLE fra 1979. 1979 og 1980 bød på en facelift før 240 kom med bla. ny front og mindre støtfangere i 1981. 
Dette er en Volvo 244 GLE fra 1979. 1979 og 1980 bød på en facelift før 240 kom med bla. ny front og mindre støtfangere i 1981. 

Ur-240-en mer og mer populær

Veldig ofte er det smart å heller velge en simplere L- eller DL-utgave i god stand, enn en av toppmodellene med mer utstyr, i dårlig stand. Det ser også ut som at utgaven med de voldsomme støtfangerne og runde frontlykter (fra 1975-1978) er i ferd med å bli mer og mer etterspurt.

Aller mest populære er todørsbilene, som forsvant i 1984, mens både firedørs og stasjonsvogna ble produsert fram til 1993. Da var en æra over for Volvo. Mellom 1974 og 1993 ble så mange som 2.685.171 produsert av det som nå for alvor er i ferd med å bli en ny klassiker for Volvo.

Les også: Dette var den definitive toppmodellen i 200-serien: