Sjekk hvem denne varebilen klarer å kjøre fra

Går i klinsj med Ferrari og Tesla-versting. Se video:

Det er ingen tvil om at Tesla kommer til å få hard konkurranse i årene som kommer. Her er en godt ombygd Mercedes Vito med 900 hk og firehjulstrekk. Drivlinjen skal etterhvert plasseres i en nyutviklet sedan. Foto: Atieva
Det er ingen tvil om at Tesla kommer til å få hard konkurranse i årene som kommer. Her er en godt ombygd Mercedes Vito med 900 hk og firehjulstrekk. Drivlinjen skal etterhvert plasseres i en nyutviklet sedan. Foto: Atieva

Det er sjelden vi assosierer varebiler med ekstreme ytelser og innbydende kjøreglede.

Men når det amerikanske firmaet Atieva har som mål å omdefinere hva en bil kan være, blir det fort slik.

Atieva, som holder til midt i hjertet av Silicon Valley, satser nemlig stort på elektriske drivlinjer – og har nå bygget en av verdens raskeste varebiler. Da er det også grunn til å tro at bilen byr på kjøreglede noen hakk over originalen.

To elmotorer og 900 hk

Amerikanerne har tatt utgangspunkt i en helt vanlig Mercedes Vito, men byttet ut dieselmotoren med to seriøse elmotorer og ikke minst en solid batteripakke.

Med et lasterom på rundt fire kvadratmeter, bør det forresten ikke bli trangt om plassen til batteriene, som til sammen lagrer 87 kWh.

Oppsettet på de to elmotorene er ikke ulikt Tesla sin dual-variant. Bilen får også firehjulstrekk og ekstreme ytelser. Edna, som de kaller varebilen, yter nemlig utrolige 900 hk, og skal klare 0-100 på cirka 3 sekunder.

Kjører fra Ferrari og Model S

For å virkelig understreke hvilken kraftpakke de har bygget, velger Atieva å utfordre både Tesla Model S og Ferrari California, i nettopp California. Begge utfordrerne kan også skilte med solide krefter, og klarer 0-100 km/t før tidtakeren har passert fire sekunder.

I videovinduet under kan du se de imponerende ytelsene Atieva har utviklet. I videoen kommer det også frem at varebilen koster unna 0-60 mph på kun 3,08 sekunder!

Nå blir alle bilene deres elektriske

Tesla-konkurrent

Atievas satsning er riktignok ikke å bygge spektakulære varebiler, men å teste og utvikle den beste elektriske drivlinjen.

Målet er å kunne tilby en sedan med samme drivlinje innen et par år. Dermed blir det spennende å se om ikke Tesla kan få enda en konkurrent å bryne seg på.

Dette er verdens mest solgte elbil