Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fortell en nordmann at Hyundai har en modell som skal ta markedsandeler fra merker som BMW, Audi og Mercedes, og du vil trolig bli ledd av.

Fortell det samme til en amerikaner og du vil bli tatt på største alvor med samtykkende nikk. For slik er det. Over there.

Der har Hyundai markert seg med Genesis. Et undermerke som er litt det samme som Lexus er for Toyota, eller Audi for VW, om du vil. Altså et litt finere og mer påkostet merke. Nettopp for å ta markedsandeler fra de veletablerte statusmerkene.

Her hjemme vil det neppe funket, men i USA gjør det nettopp det. Og til gangs, selv om Genesis så langt er helt avhengig av gunstige priser for å kunne konkurrere mot de velkjente premiummerkene.

Den ser da slett ikke så ille ut?
Den ser da slett ikke så ille ut?

Genesis G80

Nå kommer Genesis med en ny versjon av sin G80. En bil på størrelse med BMW 5-serie. Det er en bil som nok en gang bekrefter at koreanerne mener alvor. Nytt bakakseloppheng er på plass. Ny elektronisk styring er det også. Karosseriet er mer vridstivt enn på BMW-serie (som dog begynner å få noen år på nakken) og som trolig er målestokken for Genesis.

For å fintune kjøreegenskapene tok de med biler til den legendariske nordsløyfa på Nürburgring. Vektfordelingen foran og bak er 52/48 og ganske nær optimal.

– Jeg skal ha den bilen som er i TV-reklamen

Innvendig satser Genesis på eksklusive materialer og høy finish. 
Innvendig satser Genesis på eksklusive materialer og høy finish. 

Kjøreglad

Nettopp kjøredynamikken har fått mye oppmerksomhet og den skal kombinere det sporty med det komfortable. Felgene er enten 18- eller 19-tommere, for å gi plass til store bremser.

I tillegg har G80 nå fått siste nytt av sikkerhetsutstyr slik som automatisk nødbrems, blindsonevarsling og filskift-varsler. Den har også adaptiv cruisekontroll og siste nytt av lysteknologi tilgjengelig. Dessuten forskjellige kjøremodus man kan velge, for å nevne noe.

Ellers så byr den på avansert infotainmentsystem, digitale instrumenter, stor stereo, integrering av smarttelefon og alt man kan ønske seg av tilkoblingsmuligheter.

Line (19) overrasket seg selv da hun kjøpte denne

Sedaner er en biltype som selger dårlig i Norge. Stor motor og høye avgifter gjør at denne ikke kommer til vårt marked.
Sedaner er en biltype som selger dårlig i Norge. Stor motor og høye avgifter gjør at denne ikke kommer til vårt marked.

Store motorer

Designet er også nytt og utformet med tanke på hva de viktigste markedene liker. Motorene er enten 5-liters V8 på 420 hk, eller en 3,8-liters V6 på 311 hk. og er dermed heller ikke noen sinke i trafikken.

Koreanerne er sjelden først med nyvinninger og innovasjoner. Men det er liten tvil om at de kan om de vil. Genesis har også opp gjennom årene vunnet svært mange priser. Blant annet for beste luksus-sedan, beste V8-motor, beste restverdi og har også blitt kåret til Årets bil i både USA og Canada, bare for å nevne noe.

Her hjemme derimot, får vi ikke kjøpt den. Både biltypen stor firedørs sedan og de store motorene vil gjøre den både dyr og uselgelig her hjemme.

Les også: Lekker bilnyhet fra uventet hold