Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kampen mellom de tre tyske merkene Mercedes-Benz, Audi og BMW er knallhard. Hver gang en av dem kommer opp med et nytt konsept, følger de andre etter.

Men nå kan Mercedes slå seg på brystet. For de har nemlig en helt ny bilmodell, i en nisje de to andre tydeligvis ikke har tenkt på.

Tidenes lekreste golfbil? Dette kan bli en liten salgssuksess når og hvis bilen går i salg.
Tidenes lekreste golfbil? Dette kan bli en liten salgssuksess når og hvis bilen går i salg.

Hvilken? Jo, her snakker vi golfbil!

Alle bilmerker som aspirerer til å være premium eller luksus, har selvsagt mengder av stæsj til golfbruk med sin logo på. Det er et langt skritt fra golfhansker til golfbiler, men det har altså Mercedes tatt nå. Det kan godt lønne seg, spesielt på det amerikanske markedet.

Spesialbygde golfbiler

Amerikanere er ikke kjent for å være de mest aktive, og bruken av golfbiler er større der borte, enn i Europa. Mange har sine egne golfbiler parkert permanent i golfklubben de er medlem av, og noen har også eksemplarer som koster litt mer enn en vanlig golfbil.

Alt på golfbilen er særdeles lekkert utført. 
Alt på golfbilen er særdeles lekkert utført. 

Dette er et sjeldent syn i Norge

Kustom-legenden George Barris laget for eksempel spesialbygde golfbiler til den avdøde komikeren Bob Hope, samt pop-legenden Elton John på 70-tallet, begge med et utseende som matchet eieren.

Designkonkurranse

Det er dette markedet Mercedes-Benz føler seg fristet av, og i 2013 annonserte de en designkonkurranse, for å se om noen kunne opp med en stilig golfbil, som kunne omsettes til produksjon.

Alle på golfbanen vil misunne deg denne.
Alle på golfbanen vil misunne deg denne.

Så lite sparer du på å råkjøre i trafikken

De beste forslagene ble fulgt videre, og man henvendte seg så til firmaet Garia, som har fått jobben med å lage bilene. Det har nå resultert i to kjørbare prototyper, som skal testes for å måle publikums reaksjon. Ifølge rykter skal bilene visstnok være tiltenkt også å kunne kjøres lovlig på vei.

Sportsmodus

Fremtidig salg vil foregå via nettet, og bilene har et sportsmodus som øker effekten fra elmotoren til 11kW på korte strekk (normalt 3 kW). Topphastighet er 30 km/t, og rekkevidden skal være 80 km. Opplading av batteripakken tar 6 timer.

Taket er av karbonfiber, og gjør at vekten er 440 kg, mens bilen kan ta 460 kg med passasjerer og golfutstyr. Skivebremser foran og doble A-armer foran og bak, gjør at du får den sportsligste golfbilen i verden. Bilen har til og med diffuser i karbon!

Innvendig får du en 10,1-tommers touchskjerm, som er alt fra instrumentpanel til betjeningsorgan for vindusviskere og LED-lys. Skjermen viser deg også et oversiktskart over golfbanen du spiller på, hvilket hull du er på, og hvor mange hull over (eller under) par du er. Innebygde bluetooth-høyttalere gjør at du kan høre på musikk mens du kjører fra hull til hull.

Denne venter mange norske familier på