Selvkjørende teknologi er på full fart inn og ikke bare i de dyreste bilmodellene. Nå gjør Nissan seg klare til å lansere sin ProPILOT som blant annet kommer i den populære crossoveren Qashqai.
Selvkjørende teknologi er på full fart inn og ikke bare i de dyreste bilmodellene. Nå gjør Nissan seg klare til å lansere sin ProPILOT som blant annet kommer i den populære crossoveren Qashqai.

Dette kommer på en av Norges mest populære bilmodeller

Ikke bare forbeholdt de dyreste bilene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En rekke av verdens bilprodusenter har høyt fokus på å utvikle selvkjørende biler. De første bilene som kjører seg selv er allerede ute i trafikken.

Fortsatt gjenstår det både praktiske og juridiske utfordringer: Men det som synes helt klart er at denne teknologien kommer til å endre måten vi kjører bil på – og det kan komme til å skje raskere enn mange trodde for bare for noen år siden.

Mer avslappende kjøring

En av dem som lenge har jobbet med dette er japanske Nissan. I august lanserer de sitt system kalt ProPILOT i modellen Serena. Til neste år kommer dette også i crossoveren Qashqai, en modell som i flere år har vært en av Norges mest solgte.

Nissan beskriver selv ProPILOT som en revolusjonerende autonom kjøreteknologi, utformet for bruk på motorveier med ett kjørefelt. Nissan er den første japanske bilprodusenten som lanserer en kombinasjon av styring, gasspedal og bremsepedal som kan brukes i helautomatisk modus. Det skal gjøre kjøringen mer avslappende på motorveier med høy trafikk, og under pendling.

Snart kan rattet forsvinne fra bilene

Leser veimerkingen

Med avansert bildebehandlingsteknologi skal bilens ProPILOT-system oppfatte vei- og trafikksituasjoner og tilpasse styringen. Nissan lover at dette skal være svært brukervennlig. Med en bryter på rattet kan føreren aktivere og deaktivere systemet på en enkel måte.

Gasspedalen, bremsene og styringen kontrolleres basert på informasjon fra et mono-kamera. ProPILOT-kameraet kan raskt gjenkjenne biler foran og veimerking i tredimensjonal dybde.

Når det er aktivert, vil systemet automatisk kontrollere avstanden mellom bilen foran og bilen bak, ved hjelp av en hastighet som er forhåndsinnstilt av føreren (mellom 30 og 100 km/t). Systemet holder også bilen midt i kjørefeltet ved å lese veimerkingen og kontrollere styringen, også i svinger.

Det er ikke bare dyre luksusbiler som får selvkjørende teknologi. Til neste år kommer dette også på folkelige Nissan Qashqai.
Det er ikke bare dyre luksusbiler som får selvkjørende teknologi. Til neste år kommer dette også på folkelige Nissan Qashqai.

Volvos plan: Slippe 100 selvkjørende biler ut i trafikken

Motorvei i 2018

ProPILOT-systemet bruker automatisk bremsene for å stanse bilen helt. Når bilen har stanset helt opp, vil den stå stille helt til føreren slipper opp bremsepedalen. Når kjøringen gjenopptas, aktiveres ProPILOT når føreren trykker på bryteren én gang til eller når gasspedalen presses litt ned.

Nissan gjennomfører omfattende studier av kjøreforhold i ulike regioner slik at ProPILOT vil være godt egnet for forholdene i de markeder systemet vil lanseres.

En autonom kjøreteknologi for flere kjørefelt vil gjøre det mulig med automatisk skifting av kjørefelt på motorveier. Dette vil Nissan lansere i 2018, mens autonom kjøring i byer og i veikryss vil lanseres i 2020.

Her kan vi slippe rattet – i 100 km/t