Det er mange hindringer på veien for en sommer-bilist. Alt fra tett trafikk, veiarbeid, bobiler og campingvogner – og de som på død og liv skal ligge UNDER fartsgrensen. Så har du alle dem som ikke riktig vet hvor de skal og som bremser mer enn de gasser.

I det hele tatt – det er mye å irritere seg over for den som vil fort fram.

UP har vel også ferie nå?

Heldigvis har man noen virkemidler. Man kan jo kline sin egen bil oppi støtfangeren på den foran og håpe de tar hintet om at noen vil fort fram. Eller man kan bare blåse forbi når første anledning byr seg.

For selv om irritasjonen er høy, blodtrykket like høyt og pulsen enda høyere, så er det en del å spare på å kjøre effektivt. Om det går litt over fartsgrensen så betyr jo ikke det så mye. Dessuten har de fleste speedometre en feilmargin, og så har vel UP også ferie nå?

Og når du koster på litt, så bidrar du jo sikkert til bedre trafikkflyt også. Dette er jo vinn – vinn, det!

Eller kanskje ikke?

Dette er hva du sparer per mil om du øker hastigheten. Tabell fra NAF
Dette er hva du sparer per mil om du øker hastigheten. Tabell fra NAF

Nei, stress i trafikken er trafikkfarlig, både for deg selv og dine medtrafikanter. Derfor er det viktig at alle bilførere lærer seg å nyte en kø. Det er en investering for fremtiden når en står i en kø ved for eksempel veiarbeid. Tenk deg hvor fin den veien er neste gang du kjører der.

Det sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

– NAF oppfordrer bilistene til å holde køen og bidra til jevn hastighet som gir bedre trafikksikkerhet. En sterk oppfordring til bilistene er at de tar hensyn til veiarbeiderne. De er der for at vi bilistene skal få bedre og sikre veier, sier Engebretsen.

Lar du ungene kjøre en slik – da kan DU miste lappen

Det er snakk om sekunder ...

Det er viktig å planlegge kjøringen, lese trafikkbildet og holde jevn hastighet. I trafikken er jevn fart den beste og sikreste måten å kjøre på, miljøvennlig og økonomisk er det også. Mindre stress i bilkjøringen gir også en helsegevinst, sier Engebretsen.

– Man oppnår ikke mye besparelse i tid ved å øke farten, for eksempel fra 80 km/t til 90 km/t, over en strekning på 10 km. Du kommer bare 50 sekunder raskere frem, og har kanskje tatt noen sjanser i trafikken, avslutter Engebretsen.

Les også: Så dyrt er det å kjøre for fort