Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra å være avanserte mekaniske maskiner, satt sammen av deler med skruer og muttere, går utviklingen i retning av at bilene våre blir mer og mer intelligente. De framstår nesten som en to tonn tung datamaskin, som i tillegg kan flytte folk.

Dessuten kjører de snart uten hjelp av deg, de passer på at du ikke sovner, de finner veien for deg, de lukeparkerer for deg, eller hjelper deg med å rygge med tilhengeren. Om ikke lenge henter de vel avisen og setter på kaffen også...

Frykter at data-hackere kan fjerne bremsene dine

Sårbare systemer

Veldig mye av dette er selvfølgelig nyttige hjelpemidler som øker sikkerheten og komforten. Det meste av dette sikkerhetsutstyret kontrolleres via avansert elektronikk og datamaskiner.

Men datasystemer er sårbare. Noen av de som virkelig fikk oppleve det i fjor var Fiat/Chrysler-konsernet (FCA). Der klarte nemlig datahackere å trenge inn i bilens elektroniske systemer. På den måten klarte de å stoppe en helt ny Jeep Cherokee midt på den amerikanske highwayen, mens de om bord i bilen bare satt som hjelpeløse vitner til det som skjedde, uten å kunne gjøre noe som helst med det.

Snart kan hackere stjele bilen din

Vil finne svakhetene før de blir til problemer

Men man lærer ofte av sine feil. Så også med FCA. De vil nå gjerne gi hackere muligheten til å bryne seg skikkelig på sine biler. Mot betaling skal de finne eventuelle svakheter ved systemene om bord, for så å rapportere dette videre til produsenten.

– Vi ønsker å oppmuntre uavhengige eksperter, slik som hackere er, til å fortelle oss hva de har funnet. Da kan vi fikse potensielle sikkerhetsproblemer før de blir et problem for oss og våre kunder, sier Titus Melnyk, senior manager i FCA sikkerhetsarkitektur i en pressemelding.

Ta over bilen

Målet er at dette skal gi FCA et forsprang i forhold til mange andre i bilbransjen.

Det italiensk-amerikanske konsernet er slett ikke de eneste som bekymrer seg for sårbarheten i alle de nye systemene bilene får. Her jobbes det intenst på en rekke områder.

Utfordringen er blant annet at bilene i stadig større grad skal kunne kommunisere med eksterne parter, også andre biler. Og når de er koblet opp, gir det også muligheter for å "bryte seg inn" i systemene og i verste fall ta kontroll over bilen.

Les også: Nå kan hackere ta over bilen din – og kjøre den i grøfta!