Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ny teknologi og moderne kommunikasjonsmuligheter gjør at framskrittene går uvanlig fort.

Innimellom føles det som om morgendagens teknologi er her i dag. Dette gjelder på mange områder. Også rundt bil og i bilsikkerhet.

Her er Volvo blant de som er aller lengst framme. De har det hårete målet at ingen skal omkomme i en ny Volvo innen 2020.

De er også tidlig ute med å lansere ny og banebrytende teknologi. Ett av de siste tilskuddene på den stammen er det de kaller Slippery Road Alert – forkortet til SRA.

Med denne har Volvo klart noe ganske utrolig

Kun i Norge og Sverige

Det er et system som, i alle fall enn så lenge, blir å finne kun i biler som er solgt i Norge og Sverige.

Systemet går i korthet ut på at om en Volvo, og altså bilen og ikke føreren, oppdager at veien har glatte partier, så kan den sende beskjed om dette til andre biler i nærheten. Dermed kan de igjen varsle sin sjåfør som blir gjort oppmerksom på faren i god tid.

Beskjeden deles gjennom biler som er tilkoblet Volvo cloud, som er en egen, anonymisert datadelings-sky for Volvoer.

Slike tjenester kan ha mange fordeler. Både når det gjelder sikkerheten for de som befinner seg i bilene, men også samfunnet for øvrig. En videreutvikling av systemene kan for eksempel melde til de som driver med vedlikehold av veiene hvor noe må gjøres, og prioriteres. Slik sett kan systemet spare både liv og helse – og penger.

Derfor mener Lotta dette er verdens sikreste bil

Denne enkle skissen viser hvordan Volvo tenker seg at dette skal kunne fungere i praksis.  
Denne enkle skissen viser hvordan Volvo tenker seg at dette skal kunne fungere i praksis.  

Dette er bare starten

Enn så lenge testes dette ut i 1.000 biler, av typen Volvo XC90, V90 og S90. men det er liten grunn til å tro at det stopper her. Dette kommer nok for fullt i nær framtid. Og vil bli ytterligere utbygd.

Allerede nå snakkes det som "smarte byer", med egne "skyer" hvor biler gir hverandre informasjon. Dette kan optimalisere trafikklys slik at hele trafikkflyten går bedre på de veiene det er mest trafikk. Det kan få bilens navigasjonssystem til å re-kalkulere ruten om det er kø, kork eller andre hendelser.

Det snakkes og forskes også på gatebelysning som lyser opp bare strekninger som har dårlige kjørforhold, for å spare energi. Eller om gatebelysing som kan skifte farge om det er en veistrekning som er glatt. Alt etter informasjon fra bilene som passerer gir.

Les vår test av nye Volvo V90 her: