Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange ting i dagens samfunn er bruk-og-kast. Mobiltelefoner, klær, møbler, klokker – ja, egentlig det aller meste. Trender, moter og design er viktig for oss i i-landene. Reklamer og økonomer oppfordrer til forbruk. Det er visstnok det som driver økonomi-hjulene rundt.

Men hva med biler? Det er en såpass stor investering at varighet forsatt er et viktig parameter. Hvor lenge en bil brukes, sier også noe om byggekvalitet, driftsikkerhet og ikke minst populariteten til et bilmerke.

Ikke alle biler er like gode

Alle nye biler er gode, hevdes det. Det er dog ikke helt riktig.

Noen har en høyere verdi, målt både i penger og bruksverdi. Andre bilmerker er mindre lønnsomme å holde på veien. Slik er det bare.

Forskjellene er store. Kanskje større enn man skulle tro.

For det finnes selvfølgelig en statistikk på dette også. En interessant sådan. Utarbeidet av Opplysningsrådet for Veitrafikk (OFV). Det er de samme som holder orden på hvor mange, og hva slags nye biler vi kjøper.

Tall for hvilke biler som ble vraket, hvor gamle de er og i hvilket antall, har nå resultert i en svært interessant statistikk.

Her lager de kanskje verdens beste biler

Volvo mest seiglivet

I 2014 ble det totalt kondemnert 126.812 biler i Norge. 18,9 år var snittalderen på disse. For å komme med på "vrak-statistikken" må det ha vært vraket mer enn 1.000 biler av merket. Det sørger for et noenlunde riktig resultat i livslengden målt i antall år.

Kanskje ikke helt overraskende er det Volvo som er mest seiglivet i Norge, med en snittalder ved vraking på hele 22,3 år. Fulgt av Mercedes med 21,1 år.

Mer overraskende er kanskje de to neste plassene. Der finner vi nemlig Toyota og Mazda med en livslengde på henholdsvis 19,9 og 19,8 år. Tett løp der altså, mens BMW er på femteplass rett bak Mazda med 19,7 år.

Derfor er dette verdens dårligste bil

Skoda tar jumboplassen ...

Om vi beveger blikket nedover på listen, finner vi en norsk familie-favoritt helt på bunnen, nemlig Skoda. De har en snittalder på 15 år blank, fulgt til dørstokken av Kia med 15,1 år. Kias eier, Hyundai, er på plassen over der igjen med 16,3 år.

Mange stusser kanskje på at et så populært bilmerke som Skoda blir taperen her. Men husk at Skoda for 15 år siden ikke var det samme som Skoda er i dag. Det gjelder for så vidt også for Kia.

Her er det dessuten verdt å merke seg at 2 prosent av Skoda-bilene ble vraket i 2014. Antallet har aldri vært lavere. Det sier nok også noe om at merket er på vei opp og fram – til tross for jumboplassen.

Til sammenliking ble hele 23,6 prosent av bilbestanden av Chrysler vraket samme år.

Over 40 år!

Som en liten digresjon kan vi jo for kuriosaens skyld smette inn at det ble vraket 20 biler av det for lengst utgåtte engelske bilmerket Triumph også. De hadde en snittalder på hele 41,8 år!

En annen litt morsom ting å merke seg, er den norskproduserte elbilen Think. Her ble det vraket 97 biler i 2014, og de hadde en snittalder på bare 12,1 år.

Kilde: OFV.

Les også: Denne bilen ble aldri solgt da den var ny