Denne bilen er det umulig å ikke elske!

Ford-legenden er tilbake. Les testen:

Den ser kanskje ut som den har lyst å spise deg til frokost – og det har den. Focus RS har en appetitt som nærmest savner sidestykke. For en kjøremaskin!
Den ser kanskje ut som den har lyst å spise deg til frokost – og det har den. Focus RS har en appetitt som nærmest savner sidestykke. For en kjøremaskin!

Hva er dette?

Husker du de gode gamle Ford-racerne? For eksempel Ford Escort RS Cosworth. En skikkelig gatepøbel, med diger vinge, motor og firehjulsdrift.

På 90-tallet var det ikke mye som kunne måle seg med denne, i alle fall ikke av de litt mer folkelige råtassbilene. Og historikken går naturligvis mye lenger tilbake i tid også.

Siden den tid har ikke Ford ligget på latsiden. Den ene sportslige modellen etter den andre har dukket opp. Men ingen har, i alle fall etter vår mening, helt levd opp til den gamle RS Cosworth-en. Før nå.

Focus RS er nemlig en bil etter samme oppskrift – og halleluja, nå har den endelig fått 4x4 igjen. Det trengs også. For under panseret freser en illsint, 2,3-liters turbomotor som yter 350 hk.

Vi får ståpels bare av å se den. Heng på og finn ut hvordan det er å kjøre den ...

Her er forrige generasjon Focus RS

Du blir aldri villedet til å tro at dette er en helt vanlig Ford Focus. Takspoileren alene er nok til å gi prestasjonsangst til 90 prosent av bilistene rundt deg.
Du blir aldri villedet til å tro at dette er en helt vanlig Ford Focus. Takspoileren alene er nok til å gi prestasjonsangst til 90 prosent av bilistene rundt deg.

Hvordan er den å kjøre?

Dagens biler er gjerne laget for å kunne gjøre alt mulig på en gang. Selv digre biler som BMW 7-serie og Mercedes S-klasse har sport-innstilling på understell og styring. I tillegg til å være blant de mest komfortable bilene på veien.

Sånn er det også med de små racerne. De skal i stor grad fylle begge roller: Komfort og råskap.

Den trenden gir Ford beng i. I alle fall virker det sånn. Focus RS er langt unna en komfortmaskin, uansett hvilket modus du velger. Den er butt. Brutal. Ja, direkte ukomfortabel, til tider.

Understellet er hardt, de store, sorte felgene har lite gummi til å dempe støt i veibanen. ALT av ujevnheter forplanter seg opp gjennom rattet og setet.

Rally-vinge på taket må til. 
Rally-vinge på taket må til. 

Det høres ikke bra ut, jeg vet. Men det er det. I alle fall når du kjører denne bilen slik den er bygget for å bli kjørt: Hardt.

Da er styringen vidunderlig engasjerende, understellet vanvittig godt avstemt og firehjulsdriften som kan prioritere bakhjulsdrift og fordele kreftene dit det er størst behov, en drøm! Ja, og lyden, er akkurat så rampete som du tror. Naboen hører deg, når du kommer nedover gata i denne!

Forresten, det finnes ulike kjøreprogrammer her også. Her reguleres firehjulsdriften, dempere, styre- og gassrespons, antisladd-systemet og eksoslyden.

Normal er det nærmeste du kommer komfort. Men fortsatt langt unna det de fleste av oss legger i dette begrepet.

Sport og Track er det bilen ble bygget for, og Drift, det er rett og slett en helt egen historie.

Det siste programmet tillater nemlig at du kan drifte denne firehjulsdrevne råtassen. Nyttig? Nei. Viktig? Nei. Morsomt? Du kan jo gjette ...

Dessuten: Denne bilen er altså hysterisk morsom på sommeren. Tenk hvordan den er på vinterføre!!

Derofr koster denne småbilen over 700.000 kroner

Det er helt grei plass i baksetet. Bagasjerommet er imidlertid noe mindre enn i en vanlig Focus.
Det er helt grei plass i baksetet. Bagasjerommet er imidlertid noe mindre enn i en vanlig Focus.

Hvordan er plassen?

Focus RS er egentlig ganske så lik en vanlig Focus. Det vil si at selv om dette er en ganske hard core sportsbil, er den også fullt kapabel til å romme en liten familie.

Her er det kun 260 liter til rådighet.
Her er det kun 260 liter til rådighet.

Baksetene er komfortable for to. Takhøyden tilstrekkelig, også for voksne.

Bagasjerommet er ikke det største, og noe mindre enn vi finner i andre Focuser, fordi firehjulsdriften krever litt plass. Hvis du legger ned bakseteryggen, blir heller ikke gulvet helt flatt.

Foran er det romslig, og også greit med praktiske oppbevaringsrom. Koppholderne kunne med fordel vært dypere, slik at flasker og kopper sto litt stødigere. Særlig med tanke på ytelsene denne bilen er god for ...

Ford Escort: Nå har det vært priseksplosjon på folkeklassikeren

Skikkelige Recaro-stoler er på plass, samt de ekstra instrumentene øverst på dashbordet som viser turbotrykk, oljetrykk og oljetemperatur. 
Skikkelige Recaro-stoler er på plass, samt de ekstra instrumentene øverst på dashbordet som viser turbotrykk, oljetrykk og oljetemperatur. 

Fineste utenpå eller inni?

Escort RS Cosworth så nesten ut som en rallybil som noen hadde plukket av startnummeret på. Focus RS følger opp.

Ford har også for vane å gi Focus RS sterke farger. Den knallblå testbilen, med sorte felger og blå kaliprer er intet unntak. Det ser rått ut, og passer bilens personlighet.

Den får også mye oppmerksomhet. Da vi kjørte gjennom Kongsberg, møtte vi en Escort Cosworth på vei i motsatt retning. Også den blå. Sjåføren smilte bredt og viste tommelen opp. Godkjent av gutta som kjører "old school".

Den digre vingen fra 90-tallet er erstattet av en takspoiler som ikke står mye tilbake. Diffusoren bak og to enorme enderør på eksosanlegget bidrar også til å gjøre bilen veldig lite diskret.

Interiøret domineres av de kraftige bøttestolene. De ser bra ut, men er ganske harde og har ikke så mange innstillinger.

Forvørig er det vanlig Focus-standard, med unntak av litt smådetaljer her og der.

Infotainement-systemet Sync 2 er utdatert, og blir etter hvert gravlagt. Vi kommer ikke til å sende blomster til bisettelsen.

Men alt i alt vinner det steintøffe eksteriøret.

De sorte felgene og blåfargede bremsekaliperne er ekstrautstyr. Det synes vi du bør ha, om du kjøper en slik bil. Bare så det er sagt ...
De sorte felgene og blåfargede bremsekaliperne er ekstrautstyr. Det synes vi du bør ha, om du kjøper en slik bil. Bare så det er sagt ...

Her er Forden ikke en gang entusiastene kjenner til

Går den bra?

Den går som ei kule! Det føles rett og slett som om du skytes ut av et grovkornet skytevåpen, når du presser gassen i bunn. For et skyv!

2,3-literen er altså boostet til 350 hk. Det er mye. 0-100 km/t serveres i et brøl, på 4,7 sekunder. Og når du har gjort det èn gang, er det eneste du har lyst til, å gjøre det igjen.

To digre enderør på eksosanlegget lyver ikke: Dette går fælt! 
To digre enderør på eksosanlegget lyver ikke: Dette går fælt! 

Samtidig er forbruket gunstig, om du klarer å holde litt igjen på høyrefoten. CO2-utslippet er faktisk redusert med 50 g/km i forhold til forgjengeren. Nå er det 175 g/km. Samtidig er 0,77 l/mil oppgitt snittforbruk. Det kan du imidlertid bare glemme å gjennomføre i virkeligheten, med mindre du brått mister all livsgnist.

Den manuelle girkassen har en litt tung clutch, så mye rushtrafikk kan være temmelig slitsomt. Men du verden for en herlig girkasse, og så deilig det er å gire selv i en slik bil.

Ford Focus RS

Motor: 2,3 liter, turbo, bensin

Effekt: 350 hk /

Forbruk: 0,77 l/mil

0-100 km/t: 4,7 sek.

Toppfart: 266 km/t

Bagasjerom: 260 liter

Lengde x bredde x høyde: 434 x 185 x 148 cm

Startpris: 710.000 kroner

Pris testbil: 771.000 kroner

Bare husk at du ikke bør tømme andregiret uten å forsikre deg om at fartsgrensen tillater det. Her kan lappen fort forsvinne. Og det må være ren tortur å ha en slik bil, uten å kunne bruke den ...

Martin (17) kjøpte Ford-klassikeren alt som 13-åring

Og hva er konklusjonen?

For et fyrverkeri! Vi elsker bilen. Til sitt bruk. For vi prøvde den jo en hel del i hverdagen også. Og da blir den rett og slett for hard.

Men glem det. Dette var aldri ment å være en familiebil med luksusbil-komfort.

La den heller ta et kraftige grep i nakkeskinnet ditt, og riste og slenge deg rundt mens du bare roper på mer.

Sånn er Focus RS. En bølle.

For å få navnet ditt i vognkortet må du skille lag med 710.000 kroner. Det er mye penger, men likevel gunstig i forhold til biler den kan sammenlignes med. Sleng på ekstrautstyr for 30.000 kroner og du har en komplett bil, som kjører fletta av det meste der ute.

Det kreves ekstra mye luft inn til motoren for at den skal holde seg kjølig nok. Dermed blir fronten dominert av luftinntak.
Det kreves ekstra mye luft inn til motoren for at den skal holde seg kjølig nok. Dermed blir fronten dominert av luftinntak.

Oppgrad: Trim en Ford