Elbiler utgjorde 11.744 av de 77.749 personbilene som ble registrert i første halvår i år. Det ga en markedsandel på 15,1 prosent.

I alle andre deler av verden ville det vært et skyhøyt tall. Men i Norge er det faktisk en nedgang – fra 18,4 prosent i samme periode i fjor.

– Vi har sett en betydelig tilbakegang for elbilene det siste året, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening om de ferske tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Nå kan også pizzabudet bli miljøvennlig

– Overgangen må gå mye raskere

Juni-markedet er en god målestokk: I fjor ble det registrert 2.617 elbiler, mens antallet i år var 1.905.

Dette skjer samtidig med at nybilmarkedet generelt har økt med 3.300 biler i samme måned.

BMW i3 er en av elbilene som har hatt stor suksess i Norge.
BMW i3 er en av elbilene som har hatt stor suksess i Norge.

– Etter flere år med fantastisk vekst ser vi at elbilsalget går tilbake, samtidig som politikerne setter nye, ambisiøse mål om utslippskutt fra trafikken. Norge skal halvere utslippene fra transportsektoren innen 2030. Da må overgangen til nullutslippsbiler gå mye raskere, understreker Bu.

Spennende modeller på vei

Hun mener at det er avgjørende at politikerne ikke skaper usikkerhet rundt elbilfordelene, og at disse må bestå inntil elbilene er konkurransedyktige uten.

– Vi venter også på nye modeller med mer rekkevidde – særlig fra neste år, sier Bu.

Nytt av året er at de ladbare hybridene er svært tett på elbilene i statistikken, med 10.338 registreringer (13,3 prosent av markedet).

Ny elbil skuffer i krasjtest

Ladbart øker

På samme tid i fjor var antallet 3.325 (4,5). Mye av årsaken er å finne i et stadig voksende modellutvalg.

– Det er bra at den ladbare andelen av nye personbiler er økende totalt sett. Nesten tre av ti nye biler (28,4 prosent) i første halvår går helt eller delvis på strøm, sier Bu.

Neste år kommer en rekke nye elbiler med betydelig bedre rekkevidde enn dagens rimelige modeller.
Neste år kommer en rekke nye elbiler med betydelig bedre rekkevidde enn dagens rimelige modeller.

På samme tid i fjor var den ladbare andelen 23 prosent.

– Fortsatt lurt å kjøpe elbil nå

Brooms bilekspert har også fått med seg utviklingen.

– Jeg tror noe av grunnen til nedgangen er at flere av insentivene gradvis fjernes eller endres. I tillegg har vi fått en betydelig modellpalett med ladbare hybrider, som gjør at flere velger dette. Da klarer familien seg gjerne med én bil.

– Er det skummelt å kjøpe elbil nå?

– Nei, egentlig er det nesten tvert imot. Går du med tanker om å gjøre det, så er det trolig smart å bare sette i gang. Da får du dra nytte av fordelene lengst mulig før de forsvinner. Det å sitte på gjerdet kan sånn sett bli kostbart, mener Brooms bilekspert.

Nå er de Norges mest solgte elbil-merke