Den nye arbeidsplassen til veldig mange nordmenn

HELSINKI (Broom / TV 2): Men er den et godt valg? Les testen:

Toyota Proace er her i ny generasjon. Slik ser det ut bak rattet, dette er Verso-utgaven som kommer senere i år.
Toyota Proace er her i ny generasjon. Slik ser det ut bak rattet, dette er Verso-utgaven som kommer senere i år.

Da smått legendariske Toyota Hiace forsvant for noen år siden, var det tilløp til landesorg i Norge. Da hadde den i en årrekke vært bestselgeren blant varebilene.

Oppfølgeren Proace, som er et samarbeid med franske Peugeot og Citroën og som bygges i Frankrike, klarte aldri helt å følge opp suksessen til sin forgjenger.

Nå er det klart for andre generasjon Proace, fortsatt i samarbeid med de nevnte franskmennene. Blir det større suksess denne gangen?

For å finne ut av det satte vi oss på morgenflyet til Helsinki, Finland – av alle steder – for å teste nykommeren i dype finske skoger en regntung sommerdag.

Dette er andre generasjon Toyota Proace - bilen som har tatt over stafettpinnen fra legendariske Hiace. 
Dette er andre generasjon Toyota Proace - bilen som har tatt over stafettpinnen fra legendariske Hiace. 

Kjøreglede: 4/6

Du sitter høyt i nye Proace. Men på typisk Peugeot-vis (Bilen bygges hos Peugeot) er dashbordet høyt og man føler at man sitter litt lavt. Førersetet har gode justeringsmuligheter og god støtte alle veier. To-seteren ved siden av førersetet (bilen er tre-seter), er ikke i nærheten av å by på samme komfort og slett ikke midtsetet, som ikke er noe blivende sted over tid.

Bilen er stillegående, og byr på bra komfort, lett og presis styring og god oversikt. Her har den nye modellen tatt et stort sprang i forhold til utgående. Det er lett å trives bak rattet på nye Proace.

På motorveien går den snorrett, stabilt og stille. På svingete landeveier er den kvikk, presis og lett å plassere i veibanen.

I tillegg fikk vi testet både vindusviskere og vannplaningsegenskapene i finske skybrudd. Begge deler takles med glans.

Alle brytere og betjeninger nås lett, med unntak av cruisekontrollen og fjernbetjeningen av radio/stereo som sitter helt utrolig klønete plassert på rattstammen, skjult bak rattet.

Vi savner også skikkelige kopp- og flaskeholdere om bord.Her er det et grunt hull på hver side av dashbordet som garantert vil få Cola-flaska til å velte. Kanskje kaffekoppen også... Ingen god løsning på en bil som skal brukes mye i jobb.

Vi stusser også litt at Toyota velger å lansere bilen for en samlet europeisk motorpresse med en navigasjonsenhet festet med sugekopp i frontruta og løs ledning over dashbordet – når den kan leveres med originalt navigasjonsanlegg. Men for all del – den fungerte fint som snus, så "ingen gikk bort seg og alle fikk sjå" for å sitere en av våre kjære julesanger. Men det ser unektelig ikke veldig eksklusivt ut.

Toyota Hiace: Derfor er den nesten uslitelig

God førerstol og moderne og  pent interiør med mange smårom. Navigasjon kan leveres originalt. 
God førerstol og moderne og pent interiør med mange smårom. Navigasjon kan leveres originalt. 

Interiør / Plass: 4/6

Proace leveres i tre forskjellige lengder. og med to forskjellige akselavstander. Vi kjører mellomste utgave som er den eneste tilgjengelige på lanseringen.

Det betyr en lengde på 4,9 meter, et bagasjerom som tar opptil 5,8 kubikk og tre europaller. Mens tilhengervekten varierer mellom 1,9 -2,5 tonn, avhengig av motor.

Bredden på skyvedøren på den lengste og mellomste varianten er 93,5 cm, mens den korte har noe smalere dør.

Lasteevnen har økt med ca. 200 kilo i den nye Proace og er nå på 1-1,4 tonn, avhengig av motorvalg.

Proace har vindu i skilleveggen, og vindu i begge skyvedørene, samt kledde sidevegger i varerommet. Det hele virker både ordentlig og ser forseggjort ut.

Som nevnt er førersetet godt, mens to-setersbenken ikke byr på samme komfort. Rattet er justerbart både opp-ned og ut-inn. På biler med klimaanlegg her du kjøleboks i hanskerommet. Smart!

Bilen har dessuten godt med smårom til nøkler og telefoner. Det er bra. På toppen av dashbordet er det et ganske stort rom med plass til papirer etc.

Seteryggen på midtre sitteplass kan vippes ned som en slags "kontorpult" med plass til PC og andre kontorremedier. Hadde man hatt en strømtilkobling her, så hadde det vært enda smartere.

Instrumentene er lettleste, store og moderne. Materialkvaliteten er ikke på personbil-nivå, men finishen er god og det hele virker solid og godt skrudd sammen. Igjen et godt nivå opp i forhold til forgjengeren.

Denne bilen tåler ALT – og litt til!

Nye Toyota Proace er en tre-seter.  Midtsetet er for voksne mest som et nødsete å regne.
Nye Toyota Proace er en tre-seter.  Midtsetet er for voksne mest som et nødsete å regne.

Motor 5/6

Det er forventet at 1,6-liters dieselmotoren på 115 hk blir bestselgeren i Norge, da det primært er den motoren den norske importørens satser på. Trolig på grunn av utslipp som påvirker avgiftene, og igjen prisen til sluttbruker.

Denne motoren byr på 300 Nm i moment, en toppfart på 160 km/t og 0-100 på 13,4 sekunder. Den gjør jobben greit om du ikke skal kjøre de aller tyngste lassene. Forbruket er oppgitt til 0,52 l/mil ved blandet kjøring.

Men det er heller ikke til å komme fra at 2-literen på 122 hk er et vel så godt motorvalg. På papiret er ikke forskjellene store, men på veien merkes det at 340 Nm i moment gir bedre bunndrag, at den er seigere og krever færre girskift. Denne motoren kler bilen bedre etter vår mening. Det er også denne motoren som forsvarer 5/6 her. 1,6-literen gir vi 4/6.

Nye Proace kan også leveres med motor på 95, 150, og 180 hk – alle diesel.

Bensinmotor finnes ikke, ei heller firehjulsdrift, mens automatgir kan leveres.

Denne Toyotaen har 65.000 nordmenn kjøpt:

Proace kan leveres i tre lengder. Dette er medium. I tillegg finnes en med kortere akselavstand, mens den største har lengre overheng bak. 
Proace kan leveres i tre lengder. Dette er medium. I tillegg finnes en med kortere akselavstand, mens den største har lengre overheng bak. 

Design: 3/6

Varebildesign er sjelden veldig spennende. Så også på nye Proace. Det er de praktiske egenskapene som har prioritet, naturlig nok og heldigvis. Fra førerhuset og bakover er bilen veldig firkantet.

Fronten er høy og Toyota har lyktes å gi nykommeren er "fjes" med stor likhet til resten av Toyota-slekta. Bilen ser også tøffere og mer moderne ut enn forgjengeren, både utenpå,og inni. Men noen skjønnhetspris vil den trolig aldri vinne. Hverken for eksteriør- eller interiørdesign.

Det er ikke dermed sagt at bilen er stygg, for det er den ikke. På det praktiske derimot, scorer den høyt.

Miljø / økonomi: 6/6

Vi er villig til å sette alle lommepengene, både for innværende- og neste uke, på at Toyota Proace vil ha en lavere avskriving enn sine tvillinger fra Peugeot og Citroën. Rett og slett fordi merkevaren er sterkere og tryggere. Men også for at Toyota er viden kjent for å ha gode og solide ettermarkedstjenester.

Apropos det: Toyota lover kjapp service på Proace, mens du venter. De setter to mekanikere på jobben, slik at dette går unna i en fei. Du rekker akkurat to kopper kaffe samt å bla igjennom avisa før du er på veien igjen.

Forbruket er oppgitt til hyggelige 0,52 l/mil, mens CO2-utslippet er er på 135 gram/km. Det er svært bra med tanke på biltypen.

Denne bilen ble en skikkelig fiasko

Stort varerom som bla. svelger tre europaller og rommer inntil 5,8 kubikk. 
Stort varerom som bla. svelger tre europaller og rommer inntil 5,8 kubikk. 

Konklusjon: 4/6

Toyota Proace vil aldri bli noen Hiace. Den tiden er nok forbi. Men når det er sagt så oppleves nye Proace som både en god, fornuftig, moderne og praktisk bil på alle måter. Den er definitivt ett av de aller beste alternativene i dette segmentet, og forsvarer med det en sterk firer på terningen.

Toyota Proace 1,6 d

  • Motor: 1,6-liter diesel
  • Effekt: 115 hk / 300 Nm.
  • 0-100 km/t: 13,4 sek.
  • Toppfart: 160 km/t
  • Forbruk: 0,52 l/mil
  • L/B/H (medium): 495 - 192 - 189 cm
  • Pris fra (medium): 239.249 kroner

Det som trekker noe ned er noen få, men typisk "franske" detaljer som irriterer. Slike som Toyota selv aldri ville ha funnet på, a la koppholdere bortimot uten mening og en radiokontroll man ikke finner før etter fire mil. Altså småting, slike som man venner seg til. Men som fortsatt kan irritere.

Bilen bærer preg av å være mer fransk enn japansk, Toyota-merkene foran og bak til tross.

En betydelig styrke for Proace er ettermarkedet – hvor få, om noen – leverer bedre enn Toyota. Dette bør også ha betydning for restverdien. Det er også en trygghet å ta med på veien.

Typisk praktisk kassebil-design preger andre generasjon  Toyota Proace. Her i medium lang utgave. 
Typisk praktisk kassebil-design preger andre generasjon Toyota Proace. Her i medium lang utgave. 

Les også: Dette er en annen viktig Toyota-nyhet